Jeeeeeej! Wordt er enthousiast geroepen door de kinderen wanneer museumdirecteur Rik Klaucke van het Stedelijk Museum het klaslokaal van de Mijndert van der Thijnenschool in Coevorden binnenloopt. Vandaag zijn de nationale Voorleesdagen begonnen en Klaucke gaat voorlezen aan groep één en twee.
“Afgelopen jaar hebben wij exposities gehad over Mijndert van der Thijnen en het rampjaar 1672 in het museum,” zegt Klaucke. “Hoe leuk is het dan dat ik vandaag op de Mijndert van der Thijnenschool mag voorlezen vandaag!”
Tekst gaat verder na de video
Kinderen herkennen situaties en emoties uit hun eigen leven en leren die emoties onder woorden te brengen. Kinderen die vaak worden voorgelezen, hebben later minder moeite om zelf te leren lezen en op die manier helpt het bij alle andere vakken op school.
“Daarom besteden wij bij ons op school eigenlijk het hele jaar door extra aandacht aan voorlezen en lezen,” zegt Andrea Stevelink, schooldirecteur van de Mijndert van der Thijnenschool. “Elke ochtend van half negen tot negen wordt er in elke klas voorgelezen of gelezen.”
Centraal dit jaar bij de Nationale Voorleesdagen staat het prentenboek van het jaar ‘Maximiliaan Modderman geeft een feestje’ van Joukje Akveld.
“Ik vond het ook een feestje om te mogen voorlezen,” zegt Klaucke. “Het was erg leuk om te doen en de kinderen waren zo enthousiast, daar kreeg ik gewoon energie van.”
Gratis activiteiten
De Nationale Voorleesdagen vinden voor de 20ste keer plaats en duren tot en met zaterdag 4 februari. De jaarlijkse campagne is een project van Stichting Lezen en wordt georganiseerd door Stichting CPNB.
Er worden gratis speciale activiteiten georganiseerd rondom het thema voorlezen in de bibliotheken, maar ook de basisscholen, crèches en kinderdagverblijven besteden extra aandacht aan voorlezen. Want van voorlezen worden kleintjes grote lezers.