Coevorden leidt vrachtverkeer om de stad heen naar het Leeuwerikenveld

De zuidelijke ontsluitingsweg loopt van de afslag Klooster bij de N34 naar de Hulteweg op industrieterrein Leeuwerikenveld. Foto: RTV Drenthe / Dylan de Lange

Een stuk minder vrachtverkeer straks in Coevorden. Daar wordt namelijk hard gewerkt aan een ontsluitingsweg vanaf de N34-afslag Klooster naar de Hulteweg op het industrieterrein Leeuwerikenveld. Het moet een uitkomst zijn voor veel grote bedrijven, die daar nu toch een beetje weggestopt zitten. Aan het begin van volgend jaar moet de weg klaar zijn.

Waar al het vrachtverkeer nu nog over de Krimweg en de Monierweg rijdt, dus richting de binnenstad, kan het straks rechtstreeks naar het industriegebied.

'Voordelen voor iedereen'

"Het is een plan van al jaren geleden", vertelt wethouder Jeroen Huizing. "Voor zowel de inwoners van de stad als voor de bedrijven is het natuurlijk veel beter om een directe verbinding te hebben. Ik denk dat iedereen hier profijt van heeft. Het kost een paar miljoen, maar dan heb je ook een heel mooie verbinding tussen de snelweg en het bedrijventerrein."

De kortere aansluiting tussen snelweg en Leeuwerikenveld kost de gemeente 2,8 miljoen euro. Dat is bijna een miljoen euro meer dan de gemeente aanvankelijk had verwacht, twee jaar geleden.

Het artikel gaat verder onder de video.

De ontsluitingsweg loopt straks vlak achter het nieuwe distributiecentrum van Jarola Group, een groothandel. Het bedrijf hield al rekening met de komst van de weg, want het sloot met de gemeente een overeenkomst af over de grond: "Onze ligging is nu niet ideaal, dat wisten we", geeft logistiek manager René Makkinga toe. "Met de gemeente hebben we afgesproken dat we onze destijds aangekochte grond weer terugverkopen voor de aanleg van deze weg."

"We zitten achter op het industrieterrein en per dag krijgen we ongeveer veertig a vijftig vrachtwagens aan het dok. Die moeten allemaal door Coevorden en over binnendoorweggetjes. Dat is niet ideaal. Straks zitten we direct met een op- en afrit aan de nieuwe weg."

Rondweg voor een deel door Duitsland

Het blijft niet alleen bij een zuidelijke ontsluitingsweg, als het aan de gemeente Coevorden ligt. Het is de bedoeling om de weg door te trekken richting het zuidoosten van de stad, zodat Coevorden een volledige rondweg krijgt. De huidige Rondweg loopt nu vanaf de afslag Coevorden-Noord tot aan de rotonde aan het eind van de Euregioweg, richting Duitsland.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Op de Hulteweg moet een rotonde komen, die aansluit op de toekomstige, volledige Rondweg

Maar er liggen meerdere obstakels voor een volledig rondje: zo moet de verlenging van de ontsluitingsweg over twee kanalen en een treinspoor. Daarbij moet het NAVO-terrein omzeild worden en loopt de nieuwe rondweg straks een stukje door het buitenland: over de Brookdiek in het Duitse deel van het internationale Europark.

"Daar hebben we nog een aardig viaduct voor nodig", denkt wethouder Huizing. "Over die zuidelijke rondweg zijn we ook al in gesprek met onze Duitse buren en die juichen dat plan zeer toe, maar we zitten nu in de fase waarin we het plan onderzoeken. Het gaat nog wel een aantal jaar duren voordat dat rond is."

Pieterpad

Maar eerst nog de aansluitingsweg die nu gelegd wordt. Dat project moet aan het einde van dit jaar klaar zijn, zodat vrachtwagens in 2023 niet meer tot bijna aan de binnenstad hoeven te komen. Het Pieterpad wordt voor de rest van het jaar verstoord door de aanleg van de weg en daarom een klein stukje omgeleid vanaf de Poort van Drenthe. Daarna zal het wandelpad over de ontsluitingsweg lopen.

Dit is een artikel van