Een doek over de verdwenen industrie in Oost Groningen, een zelfportret met een mobieltje.Rode draad in de 42 schilderijen van kunstenaar Fokke Rijkens is de combinatie van verleden, heden en toekomst, vandaar de naam van de tentoonstelling RESTORATION 3.0.
De kunstenaar gebruikt dit thema in zijn werk, om actuele onderwerpen bespreekbaar te maken. “Ik hoop bezoekers op die manier aan het denken te zetten. Maar ook zonder dat mensen het verhaal herkennen, blijven het mooie schilderijen om te zien natuurlijk”, lacht Rijkens.
Het schilderij over de verdwenen industrie in de streek Oost-Groningen laat zien hoe het ooit was, hoe het nu is en hoe het zou kunnen worden.
“Ik merkte, al voor corona, op dat er veel fabrieken leeg stonden in Oost-Groningen. Dus ben ik mij gaan verdiepen in het onderwerp. Ik kwam erachter dat eigenlijk in heel West-Europa de productie is verdwenen”, vertelt Rijkens. “Ik dacht, wat als er een grote ramp gebeurt? Wat moeten we dan? We maken onszelf zo kwetsbaar. En als je terugdenkt aan het mondkapjes tekort, dan weet je dat het echt een probleem is. De toekomst voor deze streek zou kunnen liggen in hennepteelt of nieuwe waterstoffabrieken.” Het is allemaal terug te vinden in het schilderij.
Daarnaast zijn er veel portretten te zien, waar mensen staren naar hun mobieltje. Eén daarvan is Rijkens zelf met een mobieltje in zijn handen. Het is zijn allereerste zelfportret. “Ik zit in mijn eigen wereld. Als kijker vul je die wereld voor een deel in. Wat lees ik daar eigenlijk op mijn mobiel? Het heeft voor mij iets geheimzinnigs”, legt Rijkens uit.
De tentoonstelling RESTORATION 3.0 is tot 28 augustus in Museum Thijnhof in Coevorden. Meer informatie is te vinden via http://www.thijnhof.nl.