Sloopplannen drijven Schoonoorders tot wanhoop

Groep bewoners uit Schoonoorder. Foto: ZO!34 / Vincent Corjanus

De zomer is voor veel mensen een rustige tijd. Voor de groep Schoonoorders van wie hun huizen worden gesloopt, is dit allerminst het geval. Meerdere bewoners geven aan mentale problemen te ervaren, kampen met slapeloze nachten en gevoelens van machteloosheid.

Lianne Haandrikman heeft een samengesteld gezin Samen met haar drie kinderen en haar partner woont ze in een gezinswoning van honderd vierkante meter, die op de lijst staat om gesloopt te worden. ''Ik heb samen met Woonservice gekeken naar huizen voor grotere gezinnen. De huizen die ons werden aangeboden waren meestal rond de tachtig vierkante meter.''

Lees ook: Plannen voor sloop huizen in Schoonoord: 'Ik moest heel hard huilen'

Haandrikman geeft aan dat dit veel onzekerheid veroorzaakt. Een paar jaar geleden werd ze afgekeurd: ''Maar door de stress zijn mijn chronische pijnklachten erger geworden.'' Volgens de Schoonoorder heeft haar dochter veel last van de onrust: ''Ze vraagt regelmatig aan mij of het goedkomt.''

'Ik wilde een einde aan mijn leven maken'

''Ik ben heel veel aan het huilen, samen met mijn vrouw Truus. Door de stress is ze zeven kilo afgevallen,'' zegt Gerard Weima. Samen wonen ze in een sociale huurwoning aan de Loetestraat. Volgens hem komen de mentale problemen ook door de onzekerheid: ''We stellen al maanden vragen. Waarom worden er beslissingen over ons genomen waar wij niks over te zeggen hebben? Er wordt gedaan alsof wij niet bestaan.''

De Schoonoorder bezoekt met enige regelmaat een dokter en een maatschappelijk werker. Na een korte stilte vertelt Gerard dat hij 'rare plannen' heeft gehad: ''Ik wilde een eind aan mijn leven maken. Ik ben helemaal op,'' zegt hij huilend tegen ZO!34.

Een fruitmand

Buurtbewoners schoten Weima te hulp; hij kreeg een grote fruitmand. ''Wij proberen hem van deze plannen af te helpen. Want we kijken naar elkaar om,'' zegt Jantje Tijmes. Ook zij ontving een brief van Woonservice. Hoewel Weima absoluut geen zin heeft om binnenkort zijn tachtigste verjaardag te vieren, steken de anderen van de groep Schoonoorders daar een stokje voor: ''Wij gaan een mooie verjaardag voor je regelen,'' zegt Tijmes.

Vechtlust

Meerdere buren van Weima zijn inmiddels vertrokken. ''Er zitten in de tuinen regelmatig jongeren te drinken en te roken, want het staat nu toch leeg.''

Tijmes is net met pensioen: ''Ik had het mij heel anders voorgesteld. Nu ben ik veel aan het huilen.'' Toch wil ze de hoop niet opgeven. Monique Kuipers, inwoner van de Ellerstraat, sluit zich hierbij aan: ''Ik krijg alleen maar meer vechtlust.''

Advocatenbureau

Kuipers zocht namens een grote groep Schoonoorders contact met een advocatenbureau. In juli heeft het advocatenbureau een brief gestuurd aan Woonservice. In de brief stelt DHKV dat Woonservice tekort is geschoten in het bieden van rechtszekerheid aan de bewoners. DHKV wil dat Woonservice een formeel overleg opzet. Het doel van deze gesprekken is volgens het advocatenkantoor het maken van afspraken over de terugkeergarantie en het bieden van alternatieve woonruimte.

'We nemen dit serieus'

Woonservice laat in een reactie aan ZO!34 weten dat ze begrijpen dat deze periode voor betrokken huurders van Woonservice stress en onzekerheid met zich meebrengt. "We nemen dit ook serieus. Als woningcorporatie doen we wat binnen onze mogelijkheden ligt om onze huurders te ondersteunen. We zijn regelmatig in persoonlijk contact met huurders om te luisteren en mee te denken over oplossingen", laat een woordvoerder weten.

"We bieden onze huurders persoonlijke ondersteuning. Elke dinsdagmiddag zijn we aanwezig in de inloopwoning in Schoonoord voor vragen, een gesprek of gewoon een luisterend oor. Daarnaast houden we telefonisch en schriftelijk contact met huurders die dat willen. We doen ons uiterste best om samen tot passende oplossingen te komen."

In gesprek blijven

Woonservice laat verder weten in gesprek te blijven met de huurders. "Een groot deel van de betrokken bewoners is inmiddels bemiddeld naar een andere woning. Vaak in Schoonoord zelf, soms in een ander dorp in de regio. Afhankelijk van hun wensen. In september komen er opnieuw woningen beschikbaar in Schoonoord die we inzetten voor herhuisvesting. We blijven actief in contact en meedenken met huurders die nog op zoek zijn."

"De gesprekken verlopen over het algemeen goed. We merken dat bewoners het waarderen dat er tijd en ruimte is voor hun verhaal. Natuurlijk zijn er ook zorgen en emoties. Daar zijn we ons als woningcorporatie van bewust en begrijpen we. We doen ons best om daar zorgvuldig mee om te gaan. We blijven beschikbaar voor vervolgafspraken, gesprekken of extra ondersteuning waar nodig."

Hoe zat het ook alweer?

Het is al maanden onrustig in Schoonoord. In februari kregen meerdere huurders van het dorp een brief met de mededeling dat hun huis wordt gesloopt. De huizen worden volgens de plannen vervangen door nieuwe huurwoningen en koopwoningen. Woonservice zelf sprak van een herstructurering van de buurt. Doordat er veel onduidelijkheid was, ondernamen meerdere huurders actie. Inmiddels belooft Woonservice beterschap; ze geven de huurders een terugkeergarantie naar Schoonoord. Net voor de zomer ontving een groep Schoonoorders een uitnodiging voor een inloopavond, die uiteindelijk niet doorging.

''We zijn te voorvarend geweest. Wij hadden de brief niet mogen versturen. Doordat het te kort dag was en net voor de vakantie viel, pakken we het na de vakantie op,'' zei wethouder Steven Stegen (BBC2014) eerder in een reactie aan ZO!34.