Tegenwoordig zijn er ontzettend veel webshops op het internet. Ze concurreren stuk voor stuk met elkaar en proberen elkaar natuurlijk te verslaan. Daarom bieden ze bepaalde dingen aan die andere online winkels weer niet aanbieden. Zo zijn er bijvoorbeeld veel webshops die hun producten gratis verzenden naar de klanten. Je zou zeggen dat ze dit alleen maar geld kost. Dit hoeft echter niet beslist het geval te zijn. In dit artikel leggen we dan ook uit hoe je gratis verzenden aanbiedt zonder geld te verliezen!
Veel webshops verzenden een bestelling pas gratis als er een minimumbedrag bereikt is. Een bestelling moet dus beslist een bepaald bedrag kosten, anders zal de klant toch de verzendkosten moeten betalen. De klanten komen hierdoor in de verleiding om wat meer producten aan hun order toe te voegen zodat ze niet voor de verzending hoeven te betalen. Tegelijkertijd maak je alsnog genoeg winst als het minimumbedrag bereikt wordt. Bepaal zelf het minimumbedrag, waarbij je onder meer de kosten van de bestelbus leasen die je gebruikt voor het bezorgen moet gebruiken.
Het is echter ook mogelijk om altijd gratis verzending aan te bieden, ongeacht de prijs van de bestelling van een klant. Om dan toch nog geen geld te verliezen, doe je er goed aan om de verzendkosten op te nemen in de prijs van je producten. De klant betaalt hierdoor indirect de bezorging zonder het te beseffen. Vergeet hierbij niet dat voor de consument de psychologische impact van gratis verzending veel groter is dan een prijsverschil van enkele euro's in de waarde van het product. Je kunt met deze strategie dus gewoon een aanhanger leasen en de kosten verwerken in de prijzen van de goederen die je verkoopt.
Als je in je catalogus een paar hoogtepunten hebt zitten, kun je ervoor kiezen om alleen deze producten gratis te bezorgen. Hierbij kun je het beste kiezen voor de items met de hoogste winstmarge. Je hebt dan immers de ruimte om de verzending zelf te betalen zonder een verlies te draaien. Eventueel kun je ook artikelen buiten het seizoen verkopen aangezien ze dan overbodig zijn. De mogelijkheden van deze optie zijn eindeloos, maar de filosofie moet hetzelfde blijven: gebruik gratis verzending om die producten te promoten die je bedrijf het meeste voordeel kunnen opleveren.
Verzendkosten worden door webshopeigenaren steeds vaker als acquisitiekosten gezien. Je betaalt namelijk voor een klant en niet een potentiële klant. De persoon heeft immers al een bestelling geplaatst in je webshop. Je hebt dus al winst gemaakt op de klant en betaalt dan nog eens de verzendkosten. Vooral bij nieuwe kopers doe je er goed aan om de bezorging zelf te financieren. Dit is dan een reden voor de klanten om een bestelling in je online winkel te plaatsen. Laat de bezoekers van je website dus weten dat je hun eerste bestelling helemaal gratis verzendt!