Voorkom De Grootste Fout op de Weg. Herfst- en Winterveiligheid voor Automobilisten in Emmen

Foto: Pixabay
Ondernemend Dit is een commerciële partnerbijdrage

De meeste bestuurders maken de fout door te denken dat voorzichtigheid alleen bij sneeuwval nodig is, maar een juiste voorbereiding van de auto en een aangepaste rijstijl in de herfst en winter zorgen voor veiligheid op de wegen in Emmen en heel Drenthe. De verkeerssituatie verandert zodra het kouder wordt. Oude zomertrucs, zoals hard remmen, werken niet meer als het wegdek nat is door bladeren, modder of plotseling ijs.

Voor de inwoners van de regio Emmen en andere delen van Nederland is verkeersveiligheid in het koude seizoen cruciaal. Hoewel Nederland met gemiddeld 45 dodelijke verkeersslachtoffers per miljoen inwoners in 2024 een van de veiligste wegen in de Europese Unie (EU) heeft (Bron: Europese Commissie, Road Safety Statistics), blijven de risico's door weersomstandigheden hoog. In 2022 waren er in Nederland 737 verkeersdoden (Bron: SWOV, ETSC), wat de noodzaak van constante waakzaamheid benadrukt. Het verhoogde risico in de herfst en winter hangt niet alleen samen met sneeuw en ijs, maar ook met verraderlijke omstandigheden zoals gladde natte bladeren en onzichtbaar "zwart ijs", die vaak voorkomen op regionale wegen en bruggen rondom Emmen.

Gevaren van Herfst- en Winterrijden. Statistieken en Patronen

Hoofdoorzaken van Ongevallen in de Koude Periode

Algemene Europese statistieken, gebaseerd op de CARE (Community Road Accident Database), tonen aan dat de meeste dodelijke ongevallen (ongeveer 53%) plaatsvinden op plattelandswegen, terwijl 9% op snelwegen gebeurt (Bron: Europese Commissie, Annual Statistical Report on Road Safety in the EU 2023). Dit is bijzonder relevant voor de regio Drenthe.

Verkeersrisico's en Seizoenen (volgens experts)

Voor Nederland gelden de volgende risico's in verband met seizoensgebonden veranderingen.

Seizoensfactor

Typisch Weerpatroon

Verhoogd Risico

Herfst (Sept-Nov)

Regen, mist, vallende bladeren.

Toename van ongevallen door slecht zicht en gladheid door modder/bladeren.

Winter (Dec-Feb)

Kou, rijp, ijs, sneeuw.

Hoog risico op verlies van controle door "zwart ijs" en een lange remweg op gladde stukken.

Deze tabel toont de meest voorkomende verkeersrisico's en ongevallenpatronen die specifiek zijn voor de herfst- en wintermaanden in Nederland. Door weersomstandigheden te koppelen aan het concrete gevaar op de weg, krijgt u snel inzicht in de momenten waarop extra voorzichtigheid cruciaasl is.

Veiligheidsmaatregelen. Wat moet de Bestuurder uit Emmen Doen

1. Voorbereiding van het Voertuig. De Basis van Veiligheid

Vóór de koude periode is een grondige controle van de auto noodzakelijk.

    Remsysteem. De remmen zijn uw belangrijkste veiligheidshulpmiddel. Vocht en lage temperaturen vereisen dat remblokken en schijven in perfecte staat zijn. Auto-onderdelen24.nl beweert dat het vervangen van remblokken noodzakelijk is wanneer het materiaal zwaar of ongelijkmatig is versleten, of barsten vertoont. De gemiddelde levensduur van remblokken ligt rond de 30.000 tot 50.000 km.

    Banden. In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar ze worden sterk aanbevolen bij temperaturen onder 7°C.

Citaat van AUTODOC: "Scheurtjes en barsten in de banden doen zich voor omdat de polymeerverbindingen, die het rubber tegelijkertijd flexibel en stevig genoeg maken om het gewicht van de auto te dragen, afbreken. Dit zijn de effecten van de tand des tijds: het voortdurende uitzetten en krimpen van de polymeren als gevolg van temperatuurschommelingen verzwakt de verbindingen en veroorzaakt scheurtjes. Het rubber is een natuurlijk materiaal dat aan afbraak onderhevig is, waardoor barstjes in banden optreden. UV-straling versnelt het proces van veroudering van de band, met name wanneer de auto buiten wordt geparkeerd. Tevens is een te hoge of te lage bandenspanning een oorzaak van scheurtjes in banden: bij te weinig spanning staat een groter oppervlak van het profiel bloot aan het wegdek, hetgeen snellere slijtage - en daarom ook meer barsten - veroorzaakt. Te hoge bandenspanning veroorzaakt excessieve druk op de wand, waardoor deze gaat uitpuilen en scheurtjes zich voordoen."

    Bandenspanning. Controleer regelmatig de spanning.

    Verlichting en Zichtbaarheid. Zorg ervoor dat alle lichten werken. Maak vóór elke rit volledig de ramen, spiegels en het dak sneeuw- en ijsvrij.

2. Rijstijl Aanpassen. De Sleutel tot Succes

    Vergroot de afstand. Bij slecht zicht en een nat wegdek verdubbel of verdrievoudig de afstand tot de voorganger.

    Vloeiende controle. Vermijd abrupt remmen, snel optrekken en plotseling sturen. Gebruik de motorrem om de snelheid geleidelijk te verminderen.

    Aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers. In Nederland vormden fietsers in 2022 een onevenredig groot deel van de dodelijke slachtoffers (Bron: SWOV, ETSC).

De Toekomst van Verkeersveiligheid

Om het EU-doel van "Vision Zero" te bereiken — een vermindering van het aantal dodelijke en ernstig gewonde slachtoffers met 50% tegen 2030 — zijn extra inspanningen nodig (Bron: Europese Commissie).

De experts van AUTODOC benadrukken: de technische staat van uw voertuig, vooral de banden en remmen, is uw belangrijkste bondgenoot in de strijd tegen herfst- en wintergevaren. Veiligheid begint met aandacht voor detail.

Veelgestelde Vragen (FAQ). Handige Tips voor Bestuurders in Emmen

    Wat is de beste manier om te remmen op een gladde weg?

Gebruik de motorrem (terugschakelen) om de snelheid vooraf te verminderen, en rem daarna, indien nodig, zachtjes bij. Bij een auto met ABS moet u stevig op het pedaal drukken.

    Wat moet ik doen bij het rijden in dichte mist?

Verminder uw snelheid en vergroot de afstand. Schakel dimlicht en achterlichten in. Zet uw achterste mistlicht aan als het zicht minder dan 50 meter is. Gebruik nooit grootlicht.

    Wat is "zwart ijs" en waar komt het voor?

"Zwart ijs" is een dunne, bijna onzichtbare ijslaag op het asfalt. Het is het gevaarlijkst op bruggen, viaducten en schaduwrijke plekken, omdat deze sneller bevriezen. Rijd daar extra langzaam.



Ondernemend Dit is een commerciële partnerbijdrage