In Museum Collectie Brands voert de komende maanden blingbling de boventoon

Tentoonstelling ijdeltuit Museum Collectie Brands Foto: RTV Drenthe

Een ijdeltuit, zijn we dat stiekem niet een beetje allemaal? Bij Museum Collectie Brands in Nieuw-Dordrecht denken ze van wel. Sinds vrijdag is daarom een nieuwe tentoonstelling geopend over het zelfbeeld dat mensen hebben.

Onder de naam Mens, jij ijdeltuit! gaat het sinds vrijdag tot de zomer van volgend jaar over de manier waarop mensen zich vroeger van hun beste uiterlijke kant lieten zien. Het museum wil onder meer laten zien hoe tatoeages, make-up, sieraden, parfum, kleding en ondergoed door de eeuwen heen zijn veranderd. "En er zitten ontzettend grappige dingen bij", zegt Marianne Bakker van het museum.

Het snorretje schoon

Ze doelt bijvoorbeeld op het houdertje dat je op een beker kunt zetten zodat de snor van een man niet vies wordt. Bakker vindt dat het 'toppunt' van ijdelheid. "Ik ben blij dat we ook zulke dingen in de tentoonstelling kunnen laten zien."

Tekst gaat verder onder de foto:

Tentoonstelling ijdeltuit Museum Collectie BrandsHet houdertje dat je op een beker kunt zetten zodat de snor van een man niet vies wordt. Foto: RTV Drenthe

Maar de man heeft niet de overhand in het museum, dat is toch echt het andere geslacht. Wie een kijkje komt nemen bij de tentoonstelling ziet meteen een grote afbeelding van een vrouw. "De grootmoeder van Jans Brands (de grondlegger van het museum, red.)", zegt Bakker. "Een dame in streekdracht, prachtig uitgedost. Ze staat op de foto met veel blingbling. Ze heeft echt goed haar best gedaan."

Te zien is dat de oma van Brands omstreeks het jaar 1900 onder meer oorijzers draagt. Dat is onderdeel van de klederdracht voor vrouwen die voornamelijk in Noord-Nederland werd gedragen.

Het museum hoopt zo de verhalen achter deze uitingen van identiteit, creativiteit en cultuur te vertellen. De tentoonstelling is nog tot en met juni te zien in Nieuw-Dordrecht.

Door: RTV Drenthe

Dit is een artikel van