Doneeractie voor cameratoezicht Nieuw-Weerdinge flopt

Voorlopig geen massaal cameratoezicht in Nieuw-Weerdinge Foto:ZO34/!Gea Welleweerd

De doneeractie voor meer cameratoezicht in Nieuw-Weerdinge lijkt mislukt. Dorpsbelangen wil de 1500 woningen om veiligheidsredenen van camera’s voorzien. Begin deze maand werd daarom een onlineactie gestart om de benodigde 4 miljoen euro bijeen te krijgen. Tot nu toe is via doneeractie.nl 125 euro binnengekomen.

Teleurgesteld

Het dorpsbestuur is teleurgesteld, maar blijft strijden voor cameratoezicht. Voorzitter Wim Katoen: "Het gaat om een kleine groep criminele jongeren die zwaar misbruik maakt van onze rechtsstaat en vrijheden. Deze zogenoemde veiligelanders moeten aangepakt worden. Cameratoezicht kan helpen aangiftes beter te onderbouwen. Zonder duidelijk bewijs gebeurt er namelijk niets en blijven we gewoon door knoeien. De bewoners van Nieuw-Weerdinge willen eindelijk hun rust terug.”

Katoen heeft zijn hoop nu gevestigd op de mogelijke komst van een gesloten opvang, elders in Nederland. “Ik las dat de staatssecretaris verwacht dat er een gemeente bereid is om deze raddraaiers op te vangen. Dat is bestrijden aan de bron en helpt veel beter dan extra toezicht."