Het blijft nog even onduidelijk of er definitief een nieuwe mestvergister - met een verwerkingscapaciteit van ruim 600.000 ton mest per jaar - gebouwd gaat worden op bedrijventerrein Europark in Coevorden. Het Deense bedrijf Nature Energy, initiatiefnemer van dit plan, krijgt opnieuw uitstel voor de grondaankoop, maar nu wel voor de allerlaatste keer.
Dat heeft de gemeente Coevorden besloten. Het bedrijf krijgt nog één keer uitstel. De laatste optietermijn om de benodigde grond voor de bouw van de vergister te kopen, loopt nu tot 31 januari volgend jaar. Krijgt het bedrijf de aankoop vóór die datum niet rond, dan vervalt de optie en komt de kavel vrij voor andere ontwikkelingen.
Het plan voor de bouw van de vergister, op een kavel van ruim 64.000 vierkante meter aan De Mars, ligt er al jaren. Met de vergisting denkt het bedrijf op deze plek maximaal 25 miljoen kuub gas per jaar te kunnen produceren.
In 2020 werd een eerste optieovereenkomst gesloten, waarbij het bedrijf en de gemeente een koopsom van 4,8 miljoen euro overeenkwamen. Vervolgens werd de koopoptie tot vijf keer toe verlengd, omdat het plan niet van de grond kwam. Dat had er onder meer mee te maken dat de provincie Drenthe aankondigde de vergunning in te trekken vanwege een aantal wijzigingen in de al verstrekte vergunning en de stikstofproblematiek.
Uiteindelijk werd het plan alsnog weer vlotgetrokken en werd een nieuw vergunningstraject opgestart. Inmiddels heeft het bedrijf alle benodigde vergunningen aangevraagd, maar is het nu vooral nog wachten op een natuurbeschermingswetvergunning. "Dat traject neemt nu meer tijd in beslag dan vooraf was ingeschat", meldt het college. "We kunnen daarom de koopoptie nog één keer verlengen. Vóór afloop van deze laatste periode, zal Nature Energy moeten aangeven of het bedrijf daadwerkelijk tot koop van de kavel overgaat."
In augustus vorig jaar meldde de provincie al dat er aanvullend onderzoek nodig is naar de mogelijke gevolgen van de mestvergister op het milieu en de omgeving. Dan gaat het bijvoorbeeld ook om verkeersdruk. Eerder is becijferd dat de vergister jaarlijks 616.000 ton dierlijke mest nodig zou hebben en die aanvoer zou leiden tot 242 extra vrachtwagens per dag.
Door: Wouter van Dijk