Meerderheid gemeenteraad Haren (Ems) voor steun Nedersaksenlijn: 'Erg belangrijk'

Het station in Emmen moet een rol krijgen in het traject van de Nedersaksenlijn. Foto: Rien Kort

De Christlich Demokratische Union (CDU) in de gemeente Haren (Ems), dat tegen de grens met de gemeente Emmen ligt, pleit voor steun aan het Nedersaksenlijn-project. De CDU heeft met 20 van de 34 zetels een absolute meerderheid in de gemeenteraad van de Duitse grensstad.

De initiatiefgroep Stichting Nedersaksenlijn strijdt al bijna tien jaar voor de aanleg van een direct spoortracé tussen Groningen en Enschede. Om dit te realiseren, moet een spoorverbinding tussen Emmen en Stadskanaal worden aangelegd. Geschatte kosten: tussen de 500 en 700 miljoen euro.

Voorstel

CDU-fractievoorzitter Holger Cosse noemt de plannen van de Nederlandse initiatiefgroep 'zeer veelbelovend'. "In dit initiatief wordt overwogen om ook in Ter Apel een treinstation op te richten. Hierdoor zou er ook voor de stad Haren (Ems) een nabijgelegen treinaansluiting ontstaan met verbindingen naar Groningen en Emmen, en verder naar Zwolle. De activiteiten dienen vanuit de stad idealiter te worden ondersteund", schrijft hij in zijn raadsvoorstel.

De CDU-raadsmeerderheid wil met dit voorstel de Nedersaksenlijn ondersteunen en roept de gemeente op om te onderzoeken hoe een buslijn tussen Haren en Ter Apel tot stand kan komen. Ook vragen de christendemocraten om Ter Apel toe te voegen aan de bewegwijzering van Haren.

'Dit viel heel goed'

Roel Barkhof, woordvoerder van Stichting Nedersaksenlijn, is blij met de steun vanuit Haren. "Dit viel heel goed bij ons", zegt hij. "Dit voorstel maakt opnieuw duidelijk dat dit geen project is van Zuidoost-Drenthe en Oost-Groningen alleen. Dat heeft staatsecretaris [Vivianne, red] Heijnen van Infrastructuur ook aangegeven. Die grensoverschrijdende verbinding vindt zij erg belangrijk."

Volgens Barkhof kwam de CDU 'spontaan' met dit voorstel op de proppen. "Dingen lopen soms zo. Een tijdje geleden is een presentatie gehouden voor de gemeenteraad van Haren. Dat ging over de verdubbeling van de E233/A37 aan Dutise kant en daarin kwam ook de Nedersaksenlijn ter sprake. De CDU meldde zich een tijdje later dat ze dit voorstel hadden. Het doet ons goed dat dit wordt omarmt."

Meer Duitse steun

Een jaar geleden meldde vakantiepark Schloss Dankern zich bij Barkhof en consorten. "Zij zagen in de Nedersaksenlijn kansen om de bereikbaarheid voor het recreatiegebied te vergroten. Met een station in Ter Apel en een directe busverbinding komen er mogelijkheden voor dagtripjes voor vakantievierders", zegt hij.

Ook geniet de Nedersaksenlijn steun van het Landkreis Emsland en Landkreis Grafschaft Bentheim. Twee regio's die aan Nederland grenzen. Volgens Barkhof is het 'best bijzonder' dat Duitse besturen zo expliciet uitspreken een Nederlands project te steunen.

Signaal naar Den Haag

Die steun moet zich nog op korte termijn vertalen naar een signaal richting Den Haag. "Dit signaal gaat naar de politiek. De partijen die nu over een nieuw kabinet onderhandelen zeggen steeds dat ze onze regio steunen, dan kunnen ze dat nu bekrachtigen", zegt Barkhof.

"Het wachten is op een nieuw kabinet. In de tussentijd werken wij aan het draagvlak. We moeten een plek krijgen in het nieuwe regeerakkoord, dat is cruciaal", besluit hij.