Immersive Experience op het Hello Festival

Foto: ZO!34 / Richard Broekhuijzen

Museum Collectie Brands is benaderd door de stichting Liefde voor Muziek, de organisatie die de randprogrammering voor het Hello Festival organiseert, om met een activiteit een bijdrage te leveren tijdens het Hello Festival op zaterdag 10 juni. In overleg is een goede samenwerking ontstaan waarbij het museum een bijdrage gaat leveren in het kader van Industrieel Erfgoed van Emmen.

Museum Collectie Brands

Museum Collectie Brands is al geruime tijd bezig met de voorbereiding van een vaste tentoonstelling over Industrieel Erfgoed. Vooruitlopend daarop heeft het museum voor de randprogrammering van het Hello Festival op 10 juni aanstaande in dat kader een virtuele Immersive Experience laten ontwikkelen samen met en van de Rademakers Gieterij in Klazienaveen. Rademakers is één van de 'oudere' bedrijven (sinds 1948) die in de gemeente Emmen is gevestigd. In de meer dan 60 jaar is Rademakers uitgegroeid tot een baanbrekende gieterij.

Immersive Experience

Virtuele Immersive Experience is een live weergave van de werkelijkheid met geluid. Met behulp van innovatieve technologie kan ervoor gezorgd worden dat de toegevoegde informatie op een intuïtieve manier wordt weergegeven en waar vervolgens ook interactief gebruik van kan worden gemaakt.

Industrieel Erfgoed

Tijdens het festival op 10 juni zie je dus Rademakers Gieterij in bedrijf. Na het Hello Festival wordt de opstelling onderdeel van de vaste tentoonstelling Industrieel Erfgoed. Het Industrieel Erfgoed, de ontwikkeling van de industrie, de mensen die er werken, de verhalen die kunnen worden verteld, is een stukje historie waar Emmen trots op kan zijn. Het museum is van mening dat deze geschiedenis bewaard, ontsloten en verteld moet worden. Museum Collectie Brands is het eerste museum in Drenthe dat begint met Immersive Experience, een beleving die door het gebruik van verschillende innovatieve technieken door Provrex uit Emmen is ontwikkeld.