De gemeente Emmen gaat twee kruisingen in de Dordsestraat ombouwen tot voorrangspleinen zonder stoplichten. Dankzij deze ingrepen moeten fietsers en wandelaars veilig kunnen oversteken, zonder dat de doorstroming van het autoverkeer er onder lijdt. Bewoners van de aangrenzende wijk Bargermeer-Meerveld hebben er hun bedenkingen bij.
Het gaat ten eerste om de kruising van de Wilhelminastraat met de Ermerweg en de Bargermeerweg bij het wijkdeel Bargermeer. Ten tweede wordt de kruising van de Emmalaan met de Eerste Bokslootweg bij het Meerveld onder handen genomen. Lekker doorrijden is er momenteel niet bij. De stoplichten helpen daarin niet mee. Net als het feit dat recht doorgaand verkeer soms moet wachten op afslaand verkeer bij de afslag bij Bargermeer. Met opstoppingen of vertraging tot gevolg.
De Dordsestraat wordt daarom van vierbaans teruggebracht naar tweebaans tussen beide kruisingen. Met inbegrip van veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.
Met de ingreep wordt ook een van de gevaarlijkste fietsoversteken van Emmen aangepakt. Vooral fietsende scholieren van Emmen-Zuid naar onder meer het Hondsrug College en Drenthe College steken ter hoogte van de Dordsedwarsstraat de weg over naar de Bargermeerweg. De oversteek heeft geen verkeerslichten en dat zorgt wel eens voor spannende situaties. De gemeente Emmen is daarom van plan om de middenberm van de Dordsestraat door te trekken. Om fietsers verder te ontmoedigen worden aan weerszijden van de weg bosschages geplant en een heg.
Gevolg van het doortrekken van die middenberm is wel dat bewoners van Bargermeer bij het verlaten van de wijk alleen nog rechtsaf richting Klazienaveen kunnen. Wie per auto naar het centrum wil, moet dus een omweggetje maken via het volgende geplande verkeersplein bij de Eerste Bokslootweg. De gemeente combineert de wegwerkzaamheden met het vervangen van de inmiddels gedateerde riolering.
Het riool- en het hemelwater worden in de nieuwe situatie gescheiden afgevoerd. Overstromingen bij hevige buien moeten daarmee worden voorkomen. Delen van de weg worden bovendien beklinkerd en er komt extra veel groen langs weerszijden van de weg.
Omwonenden zijn er alleen niet helemaal gerust op, blijkt tijdens de informatiebijeenkoomst die dinsdag bij Hotel ten Cate plaatsvond. Gevolg van het doortrekken van de middenberm is wel dat bewoners van Bargermeer bij het verlaten van de wijk alleen nog rechtsaf richting Klazienaveen kunnen. Voor boodschappen of een bezoek aan het Emmer centrum hoeven nu nog simpelweg een afslag naar links te maken. Maar dat kan straks niet meer. "Nu moeten bewoners helemaal naar het voorrangsplein bij de Eerste Bokslootweg rijden en daar weer terug naar de Noordbargerstraat."
Arie Oosterwijk, oud-wijkvoorzitter, loopt hier met name tegenaan. "Die fietsers zijn het grootste probleem. De jeugd rijdt vanuit het centrum over de Bargermeerweg naar de achter de wijk liggende McDonalds. Zij zorgen voor onder meer geluidsoverlast", aldus Oosterwijk. "Er ligt een oud fietspad tussen de McDonalds en Bargermeer in. Wij zien liever dat deze verdwijnt. In dat geval blijven de fietsers ook weg. En hoeft de middenberm ook niet te worden doorgetrokken. In dat geval kunnen we straks ook gewoon linksaf slaan."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Bewoners van het Meerveld zijn ook niet helemaal gelukkig. De wijk bestaat uit rijen woningen met aan de noord- en zuidzijde een doorlopende weg. Aan de zuidzijde kan dat straks deels niet meer omdat deze deels wordt afgesloten door verkeerslussen. Enkele de noordelijke weg behoudt zijn doorlopende karakter. Volgens wijkvoorzitter Janet Veldwijk vrezen bewoners van dit wijkdeel verstopping van deze straat. "Door ouders die hun kinderen afzetten bij het daar aanwezige Drenthe College."
Of denk aan een vuilniswagen die de weg blokkeert. Voor bewoners maar ook hulpdiensten wordt dat een probleem, aldus Veldwijk. "In het verleden reed je in het geval van zo'n blokkade via het zijstraatje naar de zuidelijke weg. Maar daar kun je straks niet meer rechtdoor rijden. Bewoners vinden dat onacceptabel." Een parkeerverbod voor een helft van de noordelijke straat of een enkel bestemmingsverkeer toelaten, zijn suggesties die Veldwijk doet.
Volgens wethouder René van der Weide worden meerdere vliegen in een klap geslagen. De verouderde riolering wordt aangepakt, de kwaliteit van de straten opgekrikt en de verkeersdoorstroming en -veiligheid krijgen een oppepper. In dat laatste geval is de situatie namelijk allesbehalve ideaal. "Vooral bij het kruispunt bij de Noordbargerstraat is de opstelstrook voor afslaand verkeer zeer beperkt. Weggebruikers moeten op elkaar wachten.
Met twee auto's raakt alles al snel geblokkeerd, auto's wagen een poging van baan te verwisselen." Kortom, allesbehalve een veilige situatie. Maar daar gaat nu wat aan gebeuren, aldus de wethouder.
De beruchte fietsoversteek is daar ook in meegenomen. In plaats van een keer een vierbaansweg, steken fietsers straks twee keer een rijbaan over de Dordsestraat over. Dat de bewoners van het Bargermeer niet meer linksaf kunnen slaan, is daarbij het gevolg, aldus de wethouder. "Inwoners zullen een stukje moeten omrijden. Maar de oversteekbaarheid op dat punt is niet goed. Dus we nemen liever hele dan halve maatregelen. Want daar is de verkeersveiligheid ook niet mee geholpen.
Wat betreft de situatie in het Meerveld, waar de zuidelijke verbindingsweg wordt afgesloten: volgens Van der Weide is het de bedoeling die zijde van de wijk met groen te versterken. Waardoor er een einde komt aan het doorlopende karakter van de weg. "Maar we zijn hier op een inloopbijeenkomst, die bedoeld is om reacties op te halen. Als we veel reacties op dit punt binnen krijgen, is dat wellicht voor ons een signaal om terug te gaan naar de tekentafel."