Stilzitten en niet te veel lachen, zo luiden de aanwijzingen van fotograaf Arjan Verschoor. Het heeft alles te maken met de sluitertijd van de antieke camera van meer dan honderd jaar oud. In het kader van de nieuwe fototentoonstelling 'Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet' kunnen bezoekers van het Stedelijk Museum in Coevorden vandaag portretfoto's laten maken zoals dat heel vroeger ging.
"Vijf, zes, zeven, acht", telt Verschoor de seconden af. Zo lang moet de lens open zijn om genoeg licht voor de foto te vangen. "Goed stilgezeten, hoor. Nu breng ik het fotopapier naar de donkere kamer, om het te laten ontwikkelen", zegt hij tegen Rita Ottens en haar dochter Britt (9) uit Coevorden.
Ottens heeft ooit een les over foto's ontwikkelen op de middelbare school gehad en wilde wel eens weten hoe zo'n oude foto in z'n werk gaat. Daarom schreef ze zich in voor de antieke portretfoto bij het museum in de stad. Ongeveer vijftig bezoekers worden door de fotograaf op de ouderwetse, gevoelige plaat gezet.
"Er hangen hier allemaal oude foto's in zwart-wit of sepia", vertelt Paulien Bakker van het Stedelijk Museum Coevorden. "Je waant je honderd jaar terug in de tijd. In die tijd was op de foto gaan heel bijzonder. Dat willen we onze gasten vandaag laten ervaren."
Trots laat fotograaf Arjan Verschoor zijn Victoriaanse studio zien. Het lijkt op een houten kastje en een accordeon in één. Scherpstellen doet hij door de knop aan te draaien die de afstand tussen de lens en de cassette met het fotopapier bepaalt. "Als het model dan scherp is, doe ik de lens weer dicht en plaats ik het fotopapier. Als ik dan op de sluiterknop druk, gaat de lens open en acht seconden later laat ik de knop weer los."
Vervolgens neemt hij het fotopapier mee naar de bezemkast, omdat die donker genoeg is om de foto's te laten ontwikkelen in een ontwikkelaarsvloeistof, een soort schoonmaakazijn en fixeermiddel om ervoor te zorgen dat de foto minstens vijftig jaar goed blijft.
Na drie minuten komt Verschoor weer terug met het portret van Rita en Britt. "Jullie hebben goed stilgezeten", zegt de fotograaf als hij het plaatje aan een drooglijn ophangt. "Hij is erg mooi geworden", vinden moeder en dochter.