150 meter sjaal uit Erica voor Giro 555

De basisschool Willem Alexander in Erica had een sjaal die twee keer om de school paste gebreid en knipte deze in stukken voor Giro 555. Foto: Jordy van der Werff

De basisschool Willem Alexander in Erica had een sjaal die twee keer om de school paste gebreid en knipte deze in stukken voor Giro 555. De school werd vanochtend eerst ingepakt met de sjaal om de energiemaand februari in te luiden, de hele maand gaan de kinderen leren dat energiezuinig ook leuk kan zijn.

Maar omdat vandaag in teken staat van de Nationale Giro 555 actie voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië, is bedacht de sjaal in stukken te knippen en te verkopen. De opbrengst gaat naar Giro 555. “Onze school staat voor verbinding en omkijken naar elkaar”, zegt Joke Siebring, directeur van de CBS Willem Alexander in Erica. “Daarom vinden we dat we vandaag ook moeten doen wat we kunnen om bij te dragen aan de landelijke actie van Giro 555.”

Artikel gaat verder na de video

‘Twee in één’

Op de school staat de hele dag verder in het teken van duurzaamheid. Op het schoolplein worden proefjes gedaan, er is een dansquiz met vragen over het milieu, er worden wentelteefjes gebakken met oud brood en nog veel meer leuks.

Mattias van de leerlingenraad vindt het energie opwekken door te fietsen het leukste. “Je kan er bellen mee blazen en een lamp mee laten gloeien, maar het is ook heel goed dat we de sjaal gaan verkopen voor de slachtoffers in Turkije en Syrië, zo hebben we twee acties in één.”

‘Duurzaamheid is leuk’

De maand van duurzaamheid is een samenwerking met de gemeente Emmen en Stichting Collaction en valt onder de actie ‘Steun je School’.

“Mensen hebben heel vaak een negatief beeld over duurzaamheid, geitenwollen sokken en duur”, zegt Tom Tetteroo van Collaction. “Maar wij willen juist iedereen leren dat duurzaamheid leuk is en juist geld kan opleveren.”

Daarom wordt deze actie op verschillende basisscholen gehouden. “Want jong geleerd is oud gedaan”, vervolgtTetteroo. “Bovendien doen kinderen de hele maand opdrachten waar ouders en de buurt ook aan mee moeten helpen, zo leert iedereen meteen mee.”