Negentig jaar 'Noordpoolijs' in Nieuw-Amsterdam: 'Alles wordt met de hand gemaakt'

Al het ijs wordt in de winkel gemaakt. Foto: ZO!34

“Ik ben hier natuurlijk heel trots op”, zegt Rik Jansen terwijl hij de deuren van de ijssalon ‘De Noordpool’ open zet. Al negentig jaar gaan die deuren bijna dagelijks open voor ijsliefhebbers. Het is uitgegroeid tot een begrip in de regio, voornamelijk door de manier van werken. “We maken alles wat we verkopen zelf, in het fabriekje naast de salon.

Rik en zijn vrouw Karin zijn al weer druk in de weer in de keuken naast de ijssalon, waar je zo naar binnen kan kijken.“We hebben, op het recept na, geen geheimen. Mensen mogen gewoon zien hoe het ijs gemaakt wordt”, legt hij uit, terwijl hij verschillende ingrediënten staat te mixen. En dat doen ze gewoon met de hand. “Op de ambachtelijke manier.”

In 1932 opende Harm Kuipers de ijszaak aan het kanaal in Nieuw-Amsterdam en na een aantal jaar namen de ouders van Rik de zaak over. Sinds jongs af aan is hij bezig met ijs. “Ik hielp altijd in de zaak en heb het al op jonge leeftijd over genomen.” Door lichamelijke klachten zijn zijn ouders vroeg gestopt in de winkel. Vanaf zijn achttiende staat Rik zelf aan het roer. “Het is een uitdaging om het op zo’n moment over te nemen, maar het is vooral heel leuk.”

Nog steeds zijn hij en zijn vrouw Karin dagelijks in de winkel en het bijbehorende fabriekje te vinden. “Fabriek is bijna een te groot woord, het is meer een keuken.” Een grote vrieskast, een aanrechtblad en een machine sieren die keuken. “Het afwegen van alle ingrediënten doen we nog zelf, de kleine machine in de hoek mengt het.”

‘Lekker weer ook een nadeel’

Vanaf het moment dat de deuren open gaan druppelen de eerste ijsliefhebbers binnen. “Met dit warme weer lukt dat wel ja”, lacht de eigenaar. “Dat is ook het leuke van dit werk, je werkt met mooi weer.” Daar zit ook wel een klein nadeel aan. “Ik kan niet even bij het zwembad gaan liggen.”

Het werken met mooi weer en de klanten zijn twee belangrijke redenen waarom Jansen het werk zo kan waarderen. “Je bent altijd met blije mensen bezig.” Maar als hij de hoofdreden moet noemen is dat toch het ijs. “Op een gegeven moment gaan smaken je fascineren. Dan ga je op zoek naar nieuwe dingen, terwijl je wel vasthoudt aan die succesformule die hier werkt.”

Jubileumfeest

Voor deze zaak zijn dan vooral vanille en boerenjongens. “Met die eerste is alles begonnen.” De publieksfavoriet is de laatste. “Als er drank in zit kunnen mensen het vaak waarderen”, lacht hij.

Speciaal voor het negentigjarig jubileum kunnen klanten op vijfentwintig september een gratis ijsje halen. “We willen iets terugdoen voor de mensen die hier al jaren vaste klant zijn.” Iedereen kan kiezen uit drie smaken, gebaseerd op de vanillesmaak waar ze ooit mee begonnen zijn. “Het is een mooie verwijzing naar hoe het begon.” Met zo’n negentigjarig feestje rijst de vraag hoelang ze nog doorgaan. “Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar ik hoop met de zaak de honderd aan te tikken.”