“Mag ik een shirtje met nummer 69 erop?”, vraagt een jongedame voorzichtig. Wanneer ze de winkel uitloopt hoor je een medewerker zeggen: “Die hebben we ook al vaak gedrukt. Zal wel met de hoofdsponsor te maken hebben”, gniffelt hij.
We staan in het centrum van Emmen, in een tijdelijke winkel van de Drentse voetbaltrots: FC Emmen. Die hoofdsponsor is inmiddels bekend. De partner van de eredivisieclub staat ook dit seizoen weer op de wedstrijdshirts. Dat de klanten daarop inspelen, is dan ook geen verrassing. Voor de tweede keer zijn de producten te verkrijgen in een zogenoemde pop-up store. Het is dé aftrap van het nieuwe seizoen.
Gijs van den Heuvel legt uit waarom de club een pop-up store heeft geopend
In deze tijdelijke winkel, kunnen de fans onder meer het nieuwe uittenue scoren. “In deze periode is het perfect om een winkel te openen”, zegt Gijs van den Heuvel, medewerker van de merchandise afdeling en tijdelijk storemanager. “We zitten midden in de presentatie van de nieuwe tenues, dan is het centrum van Emmen natuurlijk een mooie plek om deze onder de aandacht te brengen”, vervolgt hij. “Iedereen komt hier natuurlijk voorbij lopen.”
Dat nieuwe uitshirt, dat antraciet/grijs/wit gecamoufleerd, is voor sommigen toch nog even wennen. “De eerste reacties waren wat gemengd. Ik merkte ook wel een verschil tussen generaties. De jongeren waren enthousiast, de ouderen moesten er aan wennen”, legt van den Heuvel uit. “Maar als ze het tenue in het echt zien, beginnen ze ‘m steeds mooier te vinden.”
Tekst gaat verder onder de foto
Het nieuwe uitshirt van Emmen. Foto: ZO!34 / Jeffrey Verdel
Op de eerste dag, stonden er direct al lange rijen. “Ze stonden tot aan de overkant van de winkel”, lacht van den Heuvel. Dat het druk was op dag één, is inmiddels ook in de winkel te zien. “Vooral de kindermaten zijn de deur uitgevlogen. Daar hadden we misschien meer van moeten inkopen, maar dat is altijd lastig inschatten.”
Naast tenues, wordt er ook casual kleding verkocht. Van den Heuvel denkt dat zo’n lijn aan normale kleding ook belangrijk is. “Je hebt natuurlijk de groep die graag met een tenue lopen, maar ook de mensen die bijvoorbeeld op hun werk willen uitstralen dat ze Emmen supporter zijn”, zegt hij. “Of op vakantie op de camping. Dan sluit zo’n lijn goed aan op de wensen en behoeftes van onze supporters.”
Tekst gaat verder onder de foto
Zo ziet de casual lijn van de club er uit. Foto: ZO!34 / Jeffrey Verdel
Het is de tweede keer dat de Drentse club een winkel met kleding opent. De vorige keer was afgelopen winter, met onder meer een limited edition kersttrui. Dan kun je je afvragen: komt er nu een permanente winkel? Van den Heuvel: “Ik denk dat we dan eerst iets meer moeten verkopen. We groeien wel steeds met onze merchandise afdeling en kijken natuurlijk naar de mogelijkheden en natuurlijk zou een eigen pand in het centrum ideaal zijn. Daar kan ik niet over liegen.” Of dat dan ook de ambitie is? “Dat is wel de ambitie, ja.”
De pop-up store aan de Picassopassage in Emmen is nog tot en met 12 augustus geopend.
Lees ook: FC Emmen opent pop-up store in Emmen centrum (2021)