Het testcircuit voor elektrische auto's aan de Pottendijk werd twee jaar geleden opgeleverd maar in al die tijd is er nog geen centimeter op gereden. Daar komt deze vrijdag verandering in. Een studententeam van de Universiteit van Twente heeft namelijk de primeur. Zij gaan er hun volledig op elektriciteit aangedreven en zelfgemaakte racemotor testen.
Inzet: het verslaan van motoren die lopen op fossiele brandstoffen tijdens een MotoGP wereldkampioenschap. Zeg maar de Formule 1 onder de motorwedstrijden.
Maar hoe komt het studententeam in Drenthe terecht? Volgens Wouter Maathuis, een van de betrokken studenten, sluit het testcircuit perfect aan bij hun zogenoemde super e-bikeproject. Want het circuit biedt met zijn 11.000 zonnepanelen, een carport en een snellaadpunt de ideale faciliteiten.
"Bovendien ligt Emmer-Compascuum voor ons relatief dichtbij. Meer dan het TT Circuit in Assen of Zandvoort." Na contact met eigenaar en ontwikkelaar Powerfield kwam het al snel tot overeenstemming.
Het testen is vooral bedoeld om de coureur zich de motor eigen te laten maken, aldus Maathuis. "Verder kijken we naar het gedrag van de motor. Denk aan duurtesten, bochtenwerk en accelereren." Tot slot willen we het team zich als pitcrew voorbereiden op de races.
"In Emmer-Compascuum kan dat in alle rust. Aangezien we de enigen zijn die gebruik maken van het circuit, bestaat er geen druk vanuit andere partijen. We kunnen lekker onze gang gaan." Als de locatie als testomgeving bevalt, sluit Maathuis een terugkeer naar Drenthe niet uit. Voorlopig staat vrijdag als enige testdatum te boek.
Volgens teamgenoot Mirjam Davidse zijn al vijf testen ondernomen, waarbij een topsnelheid werd behaald van 300 kilometer per uur. "Dat gaan we niet halen in Emmer-Compasuum, het circuit is daar iets te klein voor."
De komende maanden staan enkele races op de agenda. Waaronder op het Varselcircuit bij het Gelderse Hengelo, de International Dutch Championship in Assen en het Imatra Circuit in Finland.
Het circuit in Emmer-Compascuum is bedoeld voor fabrikanten en particulieren om hun door elektriciteit en waterstof aangedreven voertuigen te testen. Powerfield verbouwde hiervoor een voormalige driftbaan nabij lawaaisportcentrum Pottendijk. Vanwege de coronapandemie hebben er tot nu toe geen activiteiten kunnen plaatsvinden. Een zoektocht naar een exploitant loopt nog.
Powerfield was verder van plan het concept van het testcircuit op te rekken naar innovatiecentrum. Het bedrijf liet vorig jaar weten de mogelijkheid voor het maken van waterstof te onderzoeken. Grootschalige stroomopslag in de vorm van de installatie van een batterij werd ook nader bekeken.
Kay Roderburg van Powerfield laat weten dat er voor de mogelijkheden met waterstof wordt uitgekeken naar een andere locatie. "De voorkeur gaat uit naar een plek waar we de waterstof ook meteen verwerkt kan worden."
De plannen voor stroomopslag bij het circuit van Emmer-Compascuum staan nog steeds overeind. De batterij maakt een evenredige voeding op het elektriciteitsnet mogelijk, aldus Roderburg.