Familie Doldersum legt zelf nieuwe weg aan, zodat onbewaakte overweg weg kan

Familie Doldersum legt zelf nieuwe weg aan, zodat onbewaakte overweg weg kan. Foto: RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

De onbewaakte overweg bij de familie Doldersum in Nieuw-Amsterdam was levensgevaarlijk. Was. Want inmiddels heeft Johannes Doldersum zelf een stuk land van z'n buurman gekocht. Door een lokale aannemer heeft hij er een nieuwe weg op laten leggen. Door die weg hoeft hij na 28 jaar eindelijk geen gebruik meer te maken van de onbewaakte overweg die tot voor kort de enige weg was naar hun huis.

Doldersum: "Het treinverkeer is door de jaren heen toegenomen en gaat nog meer toenemen zodra het dubbelspoor even verderop bij Emmen-Zuid klaar is. En de Arriva treinen van nu zijn stiller dan de oude gele treinen van NS van destijds. De Arriva treinen met hun witte voorkant zijn ook slechter zichtbaar dan gele treinen. Bij mist draaide ik het raampje van de auto open om te horen of er een trein aan komt. Dat moet je eigenlijk niet willen." Doldersum is super blij dat de nieuwe weg klaar is.

Voor de helft van de prijs

De familie Doldersum onderhandelde zelf met spoorbeheerder ProRail. Die wilde eerst een weg van 3 meter breed financieren maar dat was Doldersum te smal. Het werd 5 meter. Om helemaal veilig van hun erf af te komen werd de nieuwe weg dwars op de Scheidingsweg aangelegd en niet-recht-toe-recht-aan, want dan zou de weg in een bocht zijn aangesloten. De familie Doldersum betaalde zelf de extra zaken die ze erbij wilden hebben, zoals een elektrisch bedienbaar houten hek en verlichting langs de nieuwe weg naar hun huis.

Wat ProRail aan Doldersum betaalde, zodat hij zelf grond kon kopen en een weg aan kon laten leggen, wil hij niet zeggen. Wat hij wel kwijt wil: omdat hij het zelf met een lokale aannemer heeft laten doen is het de helft van de prijs geworden dan wanneer spoorbeheerder ProRail de opdracht had moeten aanbesteden.

Regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk van ProRail is blij dat deze nieuwe manier van onbewaakte overwegen opheffen werkt.

Goedkoper en sneller dus. Niet alleen regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk van ProRail is tevreden, dat zijn ook de machinisten van Arriva die dagelijks met hun treinen tussen Emmen en Zwolle rijden. Er is nog wel flink wat werk aan de winkel voor ProRail, want in deze spoorlijn liggen nog een aantal onbewaakte overwegen. "Maar elke minder is er één", zegt Arriva-machinist Martend van der Veen. "Bovendien was die bij Doldersum in Nieuw-Amsterdam knap gevaarlijk."

Er moeten nog wat stenen van de nieuwe weg ingeveegd worden en de verlichting moet nog worden aangesloten. Dan is Doldersum's nieuwe toegangsweg bijna helemaal klaar. De oude weg met de onbewaakte overweg is al buiten gebruik en de overweg is al afgesloten. In april haalt ProRail hem 's nachts uit het spoor, zodat het treinverkeer er geen last van heeft.

Door: Serge Vinkenvleugel

Dit is een artikel van