Ermerweg: Niet veiliger, geen afname verkeer en bijna iedereen rijdt te hard

De Ermerweg werd begin 2020 voor tonnen verspijkerd, maar tot verbetering heeft het niet geleid, stelt VVN. Foto: Google Streetview

Bijna iedere auto rijdt te hard over de Ermerweg. De weg is er verder niet veiliger op geworden en ook is het doorgaande verkeer niet afgenomen. Terwijl dit toch de bedoeling was na de herinrichting in 2020.

Dat zijn de snoeiharde conclusies van Veilig Verkeer Nederland (VVN) over deze straat. De instantie nam de weg onder de loep na klachten van omwonenden. Zij maken zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid op de weg.

De Ermerweg werd begin vorig jaar voor een bedrag van zes ton heringericht. De gemeente Emmen liet diverse plateaus, wegversmallingen en een 30 kilometerzone tussen de Noordbargerstraat en de Nieuw-Amsterdamsestraat aanbrengen. De parallelweg verdween en werd vervangen door een fietspad. Het achterliggende idee was om de verkeersstroom op de Ermerweg af te zwakken en de verkeersveiligheid te vergroten.

Volgens omwonenden hebben de maatregelen weinig tot niets uitgehaald. Volgens hen wordt er harder gereden dan de toegestane 30 kilometer per uur. Er wordt slecht voorrang verleend, vinden ze verder.

Verbale agressie

Vanaf hun oprit is er soms geen goed zicht op kruisend autoverkeer, fietsers en wandelaars. Levensgevaarlijk, aldus bewoners. Voorts is er sprake van geluidsoverlast door de nieuwe klinkerverharding. Ook treedt er steeds vaker verbale agressie op tussen weggebruikers, geven zij aan.

De bevindingen van VVN boekstaven de ervaringen van de omwonenden. Volgens hun onderzoek houdt slechts zes procent van het verkeer zich aan de maximum snelheid. Gemiddeld wordt er 50 kilometer per uur gereden, met uitschieters tot 80 en 100 kilometer. Van de beoogde afname van het doorgaand autoverkeer is verder geen sprake.

Geen reden tot maatregelen

De verkeersveiligheid is er ook geen haar beter op geworden. Bewoners maken zich volgens VVn daarom terecht zorgen, vindt VVN. Het openstellen van de weg naar Erm na voltooiing het nieuwe verkeersknooppunt bij de N34 zal het autoverkeer sterk toenemen, wordt gevreesd.

VVN heeft contact gezocht met de gemeente, maar tot hun verrassing zien beide geen reden om extra maatregelen te treffen. Volgens een woordvoerder is Emmen “een autostad en een rijsnelheid van omstreeks 50 op een 30 kilometerweg altijd nog beter is dan 70 op een 50 km weg". VVN noemt dit onbegrijpelijk en in strijd met de uitgangspunten van het vastgestelde verkeersplan. De politie is niet van plan om extra te gaan handhaven.

Plateau’s

VVN dringt juist aan op meer handhaving op de snelheid. Verder moeten de aangebrachte, vlakke verkeersplateau’s worden verhoogd. Plaatselijk Belang Noordbarge wordt verzocht snelheidsdisplays in de wijk te plaatsen.