Provincie vraagt aandacht voor fietsverlichting: 'We hopen dat er een lichtje gaat branden'

De aftrap van de campagne met jeugdspeler Milan van Stigt en wethouder René van der Weide. Foto: Iris Sijbom Fotografie

In de hele provincie is deze week gestart met de campagne ‘Licht uit en gaan!’ De provincie wil met deze campagne aandacht vragen voor het belang van fietsverlichting.

De aftrap van de campagne vond plaats bij sportvereniging DZOH in Emmen. Daar werd het startschot gegeven door wethouder René van der Weide van de gemeente Emmen en jeugdspeler Milan van Stigt. “De donkere dagen komen er weer aan, dus is het belangrijk om weer aandacht te vragen voor fietsverlichting”, vertelt Van der Weide. Aandacht vragen blijft belangrijk, volgens hem. “Soms wordt het vergeten, maar soms ook het gewoon niet willen doen. Met deze campagne proberen we op een leuke manier jongeren te bewegen toch erop te letten”, zegt Van der Weide.

Niet direct met bonnenboekje zwaaien

Van der Weide zegt dat het voornamelijk houding en gedrag is wat er voor zorgt dat er nog steeds aandacht nodig is voor fietsverlichting. “Blijkbaar sluipt het erin en dan kun je direct met handhaving gaan werken en met het bonnenboekje klaar staan, maar wij denken dat dit beter helpt. Zo kun je ook het gesprek aangaan met de jongeren”, stelt Van der Weide. Volgens hem heeft dit op langere termijn ook kans op meer effect. Concrete cijfers over het aantal ongelukken waarvan een gebrek aan verlichting de oorzaak is, zijn er niet. Maar wanneer de herfst zijn intrede doet, gaat dat wel meespelen, denkt de wethouder. “Je bent het na de zomer niet meer gewend, of de verlichting doet het niet. Met de campagne hopen we dat er bij mensen figuurlijk een lichtje gaat branden.”

Sportverenigingen

Onder de slogan wordt door het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD) dus aandacht gevraagd voor goede fietsverlichting. Doel van de campagne is om jonge fietsers te attenderen op hun zichtbaarheid in het verkeer als de dagen korter worden. De campagne wordt jaarlijks door het VVBD opgezet in de herfst, maar het thema wisselt. Dit jaar ligt de focus op sportverenigingen. Zo krijgen de verenigingen campagnematerialen om op te hangen in de kantines, en kunnen ze een bezoekje ontvangen van het campagneteam.

Naast sportverenigingen wordt er ook wel gekeken naar scholen. “Zo staan we ook wel langs bekende fietspaden naar school, om daar actie te ondernemen. Dat zijn logische plekken om dan campagnemateriaal uit te delen of het gesprek aan te gaan”, vertelt de wethouder. Onderdeel van de campagne zijn ook lichtprojecties. Van der Weide: “Er is genoeg materiaal beschikbaar in ieder geval.”

Volgend jaar opnieuw

De wethouder van Emmen verwacht wel dat er volgend jaar gewoon opnieuw een campagne is. “Houding en gedrag en verandering daarvan kost tijd”, zegt hij. “En daarnaast komt er ieder jaar weer een nieuwe groep jongeren naar het voortgezet onderwijs, waarmee ze langere afstanden fietsen. Dus daarom heeft het ieder jaar weer zin om dit te doen.”

Desgevraagd of de wethouder zelf ook zijn fietsverlichting heeft gecontroleerd, is het antwoord snel gegeven: “Ik heb toevallig afgelopen weekend een nieuwe fiets gekocht, dus die verlichting is helemaal in orde”, lacht hij.