'Gewoon Zo!' richt zich op energiebesparing: 'Wat denk je dat het scheelt als je korter doucht?'

De verwarming een graadje lager zetten zal ook terugkomen in de nieuwe campagne. Foto: Pixabay / Skitterphoto

‘Gewoon Zo!’ Dat is de slogan van de nieuwste campagne van de Provincie Drenthe. Met deze campagne wil de provincie de komende twee jaar inwoners aansporen om energiebesparende maatregelen te nemen in en rondom huis.

De campagne, die voluit ‘Drenthe op weg naar energieneutraal, Gewoon zo!’ heet, is maandag van start gegaan. “We zijn al jaren bezig om te kijken hoe we met z’n allen energiezuiniger kunnen leven,” vertelt gedeputeerde Tjisse Stelpstra. “En we hebben afgesproken om dat ook met een grote campagne te doen, dus daarom zijn we hiermee begonnen.” De nieuwe campagne moet ook bijdragen aan het behalen van de Drentse doelstelling om alle woningen in 2040 energieneutraal te hebben.

Klein beginnen

Doel van de campagne is niet om iedereen aan de grote veranderingen te helpen, stelt Stelpstra. “Het begint bij kleine stappen en die zijn heel belangrijk, want daarmee kun je al je eerste energiebesparende maatregelen nemen en dat willen we in de campagne laten zien”, aldus de gedeputeerde. Hij noemt daarbij een voorbeeld die hij eerder hoorde: “Iemand vertelde mij dat hij een gordijn voor zijn trapgat had gehangen. Zo simpel kan het dus zijn”, zegt Stelpstra.

Toch denken veel mensen bij verduurzamen aan zonnepanelen, warmtepompen en extra isolatie. Grote maatregelen, die de provincie ook stimuleert, bijvoorbeeld in de vorm van gunstige leningen. “Die zijn ook zeker goed, maar het begint ook bij een bewust worden van je eigen gedrag”, vertelt de gedeputeerde. “Wat denk je wat het scheelt als je wat korter doucht bijvoorbeeld? Daar staan mensen vaak niet eens bij stil.”

Focus op alle doelgroepen

De provincie wil inwoners dus vooral aan het denken zetten, om zo een nieuwe stap richting energiebesparing te nemen. En dat begint al op jonge leeftijd, zegt Stelpstra. “Gisteren bij de aftrap vertelden een paar ouders dat zij al discussies over energiebesparing hadden met hun kind van zes. Dat vind ik toch mooi.”

De campagne richt zich in eerste instantie op gezinnen, waar vooral gefocust wordt op gedrag. Daarna wil de provincie zich richten op huurders en verhuurders om zich vervolgens te richten op eigenaren van woningen, om die tot stappen te bewegen. Stelpstra: “Als mensen eenmaal het eerste kleine stapje hebben gezet, dan volgt de rest ook wel. Veel mensen zijn namelijk best bereid om te verduurzamen.”

In de podcast ‘Opstaan Doe Je Zo’ vertelt gedeputeerde Stelpstra over de huidige stand van zaken in Drenthe met betrekking tot energieneutrale woningen. Je kunt de podcast hier luisteren.

Ook aandacht voor kinderen

De inwoners van Drenthe zullen het beeldmerk ‘Gewoon Zo!’ de komende tijd veel tegenkomen. Bijvoorbeeld in het straatbeeld en online. Zo wordt voor kinderen dit najaar een challenge uitgerold via social media en basisscholen en er komt een lespakket in samenwerking met IVN Natuureducatie. De provincie trekt in de campagne samen op met het Drents Energieloket, dat inwoners ondersteunt bij het daadwerkelijk treffen van de maatregelen.

Meer informatie en slimme tips zijn te vinden op de website of via sociale media.