Belastingdienst onterecht 37.000 aanslagen opgelegd aan ondernemers

Brief Belastingdienst. Foto: ZO!34

Ondernemer Emiel Verbeek uit Emmen verbleekte na het openen van de blauwe envelop. “Een boete van de belastingdienst? Maar waarom, dacht ik? Ik heb alles toch netjes op tijd betaald en ingevuld”, vertelt Verbeek.

Verbeek zocht het uit en wat blijkt? Vanwege een verstoring in het systeem op 28 augustus 2021 heeft de belastingdienst onterecht 37.000 aanslagen opgelegd aan ondernemers in Nederland. De onterechte boete verschilt per klant en wordt vernietigd.

Onterechte aanslag

'Hebt u vanwege een aangifteverzuim een naheffingsaanslag omzetbelasting over het 2e kwartaal 2021 of over juni 2021 ontvangen - met dagtekening 28 augustus 2021? Maar hebt u wel op tijd aangifte gedaan en daar een ontvangstbevestiging voor ontvangen? Dan hebben wij deze naheffingsaanslag onterecht opgelegd', staat er op de site van de Belastingdienst.

“Bij een verstoring als deze hebben we tijd nodig om zorgvuldig te analyseren wie we moeten informeren”, vertelt Jessica van Wegen, persvoorlichter van het Ministerie van Financiën. Om deze reden is er alleen een algemeen bericht geplaatst op de website van de belastingdienst en van fiscale dienstverleners.

Ondernemers informeren

“Nu we een compleet beeld hebben van de betreffende ondernemers, worden deze alsnog per brief geïnformeerd”, aldus Van Wegen. In de brief zal vermeld worden dat zij zelf geen actie hoeven te ondernemen en dat de belastingdienst zorgt voor herstel.

Verbeek: “Niet iedereen weet meteen waar hij moet kijken als er een onterechte aanslag komt. De belastingdienst had wel even duidelijker kunnen communiceren wat mij betreft.”

Passende oplossing

De jonge ondernemer heeft inmiddels een brief binnen over herstel van de Belastingdienst. Maar dat is weer een heel ander en lager bedrag dan de aanslag die eerder foutief werd opgelegd. “We zijn bijna een maand verder en ik heb niet meer duidelijkheid. De brief van de belastingdienst heeft het alleen maar meer verwarrend gemaakt om eerlijk te zijn”, zegt Verbeek.

Van Wegen wil dat ondernemers met vragen over dit onderwerp, contact opnemen met de Belastingdienst. “Dat moedigen we aan, op die manier kunnen we de ondernemers passend helpen.”