Intensievere samenwerking moet zorgen voor lagere drempel naar regulier onderwijs

Het Esdal Vakcollege is een van de locaties waar docenten opgeleid gaan worden. Foto: RTV Drenthe / Sander Foekens

Twee locaties van het Esdal College in Emmen gaan samenwerken met de Koninklijke Kentalis, om leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) beter te ondersteunen. Dat doen ze in een zogeheten mediumsetting.

Tanja Drent, teamleider op het Esdal College, vertelt dat er niks is met de intelligentie van de leerlingen. “Deze leerlingen hebben moeite met het begrijpen van de taal. Ze kunnen dan dingen lastiger verwoorden en verwerken, waardoor ze ook niet alles direct meekrijgen in de klas.” Om hoeveel leerlingen het gaat, is niet precies bekend, maar Drent vermoed dat er op elke school wel een aantal leerlingen met TOS zitten.

Docenten trainen

Overigens is Esdal niet uniek in een samenwerking met Kentalis. Alle scholen in de gemeente Emmen hebben deze samenwerking. De organisatie ondersteunt namelijk mensen met TOS of gehoorproblematiek die wel gewoon regulier onderwijs volgen. Nieuw bij het Esdal College is de mediumsetting. “Dat betekend dat wij, naast de reguliere ambulante begeleiding, ons team gaan scholen”, legt Drent uit. “Zo leren we de docenten aan hoe ze deze leerlingen beter kunnen begeleiden in de les.” Dat verschilt van de eerdere situatie, waarin een ambulante begeleider gemiddeld een keer in de week langskwam om leerlingen te begeleiden.

Drent: “Door uitbreiding van de samenwerking kunnen we nu nog meer gebruik maken van de expertise van Kentalis en komt de begeleider, naast kijken in de klas, ook ons team scholen.” De docenten worden dan geschoold op het gebied van leren en leven met een communicatieve beperking, zodat zij inzicht krijgen in de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen en praktische handvatten krijgt om hieraan tegemoet te komen.

Zoveel mogelijk regulier onderwijs

Door de samenwerking ontstaat er dus een kennisoverdracht tussen Kentalis en de docenten van de school. Hierdoor creëert de school meer mogelijkheden om het voor zoveel mogelijk leerlingen mogelijk te maken om reguliere lessen te volgen. “We streven ernaar om leerlingen reguliere scholing te bieden. Iedereen heeft zo zijn of haar issues, maar we willen niet iedereen in een hokje stoppen. Daarom proberen we voor iedereen de nodige begeleiding te realiseren,” aldus Drent.

De school voert de samenwerking op twee scholen in Emmen uit: locatie Boermarkeweg en het Esdal Vakcollege.

Wil je meer weten over TOS en de nieuwe samenwerking van het Esdal College? Je hoort het in de dagelijkse ZO!34 Podcast ‘Opstaan Doe Je Zo’.