't Haantje denkt aan spaarpot langs de weg als optie voor bevorderen verkeersveiligheid

In 't Haantje geldt een zone 30. Foto: Lilianne Van Doorne

Het Plaatselijk Belang in ‘t Haantje maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in het dorp. Met name hardrijders vormen al tijden een doorn in het oog. Als oplossing hiervoor denkt het PB aan een speciale snelheidspaal met een spaarpot.

Liever luisteren? Het hele gesprek met Lilianne Van Doorne is ook terug te luisteren in de ZO!34 Podcast 'Opstaan Doe Je Zo!'

Het Plaatselijk Belang heeft deze potentiële oplossing aangekaart bij de gebiedsbeheerder van de gemeente. Het gaat om een zogeheten ‘Safety-Safe’ paal. Dit is een digitale snelheidsmeter, waar een spaarpot aan gekoppeld is. Iedereen die zich aan de snelheid houdt, spaart daarmee automatisch kleine bedragen bij elkaar voor een bepaald doel in het dorp. Voor het plaatsen van zo’n paal is wel medewerking van de gemeente nodig, stelt Lilianne Van Doorne van het PB.

“Op de meter zie je ook de huidige stand verschijnen. Hiermee stimuleer je sowieso al het lokale verkeer die natuurlijk graag sparen voor het dorp”, begint Van Doorne. “Maar ook andere passanten die het dorp bezoeken gaan hierover nadenken.” Met de paal wordt goed gedrag dus als het ware beloond, een psychologisch effect.

En dat is toch een belangrijke factor, stelt ze: “Je kunt blokken, palen en van alles neerzetten, maar dat wil je eigenlijk pas doen als het psychologische effect niet werkt.” Ze vervolgt: “Een 30 kilometerweg is niet zomaar voor 30 kilometer ingericht. Mensen moeten zich ook realiseren waar ze zijn.”

Uniek in Drenthe

De speciale snelheidsmeters zijn in Nederland niet onbekend. Zo zijn er al diverse gemeentes die een ‘spaarpot’ langs de weg hebben staan. Maar dit is voornamelijk in het zuiden en westen van het land. ‘t Haantje zou met een ‘Safety-Safe paal’ dus de eerste in Drenthe worden. “Het is ook niet bekend hier in de buurt, want de gebiedsbeheerder van de gemeente wist bijvoorbeeld niet eens van het bestaan van deze optie”, vertelt Van Doorne.

De resultaten in andere gebieden in het land zijn goed. Volgens Safety-Safe zorgen de palen voor een daling in het aantal hardrijders van gemiddeld 25%.

(Tekst gaat verder onder foto)


Zo ziet een Safety-Safe paal er ongeveer uit. Foto: Safety-Safe

Wie betaalt de spaarpot

De vraag is welke partij die spaarpot uiteindelijk gaat uitbetalen. In andere gemeenten, is dat vaak de gemeente zelf. “Deze zeggen dan: als wij zo’n paal neerzetten scheelt het ons geklaag, ongelukken en dat soort zaken. En als mensen elkaar niet lastig vallen door het harde rijden, zijn wij wel bereid om een klein bedrag beschikbaar te stellen”, aldus Van Doorne. Met dat kleine bedrag doelt ze op het maximaal haalbare: €1000,-. Heen en weer rijden om een bedrag makkelijk te verdienen is er dus niet bij. “Maar dat zou ook niet het doel moeten zijn”, zegt Van Doorne.

Niet de eerste keer

Het PB maakt zich al langer zorgen over de verkeersveiligheid en de snelheid die overschreden wordt. De vrees bestaat dat dit alleen maar erger wordt, wanneer de nieuwe aansluiting van de N34 bij Klijndijk gerealiseerd wordt. Deze kan er namelijk voor zorgen dat de hoofdweg in het dorp een soort verbindingsweg wordt tussen de N34 en de N381 (Frieslandroute). Het is namelijk een rechtstreekse weg tussen Noord-Sleen en Klijndijk, stelt Van Doorne. “Het is een rechte weg met in ons dorp een 30 kilometer stuk, maar dat wordt echt niet gereden”.

(Tekst gaat verder onder foto)


De weg door het dorp kan een 'korte sluiproute' worden tussen de twee grote wegen N34 en N381. Foto: Google Maps

In het dorp liggen drempels, maar deze hebben nagenoeg geen effect. “Eerst wel, maar als mensen doorhebben dat de drempel eigenlijk makkelijk te nemen is, is het eigenlijk een Max Verstappen racebaan”, aldus Van Doorne. Daarmee doelt ze op de hoogte van de drempels, die volgens PB onvoldoende is.

Eerdere acties tegen hardrijders

De gesprekken met de gemeente zijn nu weer opgepakt, omdat men bang is voor de nieuwe aansluiting met de N34. “We weten nu helemaal niet meer wat er op ons af gaat komen”, aldus Van Doorne. Het verkeer is namelijk behoorlijk toegenomen genomen in de afgelopen tijd. Zowel normaal als toeristisch verkeer, maar ook zwaar (vracht)verkeer is het dorp niet onbekend.

In het verleden heeft het dorp op verschillende manieren al eens actie ondernomen tegen de hardrijders. “Zo werden er hanen op de weg geschilderd of de cijfers 30”, vertelt Van Doorne. “Ludieke acties die psychologisch zouden moeten werken en mensen zouden moeten afremmen.” De nu ontdekte paal zou dus een volgende stap zijn voor het dorp.