De eerste trekker op waterstof in Drenthe is een feit. Vandaag presenteerde loon- en verhuurbedrijf Fuhler voor het eerst het nieuwe voertuig, een mijlpaal.
Zeker voor het Emmer bedrijf, die graag voorop loopt in het investeren in duurzaamheid in het bedrijf, vertelt Bert Fuhler. “Het is een stap in de richting van verduurzaming en minder CO2 uitstoot en dat is iets waar we al jaren naar streven”, vertelt hij. Hij ziet deze eerste trekker ook als een unieke stap voor Drenthe en een opstap voor meer machines op waterstof.
Deze waterstoftrekker is van het merk New Holland. Deze trekker, een zogenaamde bi-fuel-waterstoftractor, werkt grotendeels op waterstof, met een kleine diesel toevoeging. “Dat is vooral nodig om de ontsteking van de waterstof te maken”, vertelt Fuhler. Met de trekker wordt ongeveer 50 procent CO2-uitstoot bespaart.
Toch is het gebruik van de trekker nog niet helemaal in kannen en kruiken. Zo is het dichtstbijzijnde tankstation in Groningen en dat is niet heel erg in de buurt. “We krijgen het voorlopig nog aangeleverd in cilinders, maar in de toekomst willen we meer machines op waterstof. Daarom kijken we eventueel zelf waterstof kunnen produceren”, aldus Fuhler.
Het wordt dan ook nog een beetje gezien als een experiment: “Een soort kip en ei verhaal. Het is een grote investering, maar hoe kom je dan aan de waterstof en waar loop je nog meer tegenaan.” Een uitdaging, maar eentje waar het bedrijf klaar voor is. “Leuk om mee bezig te zijn.”
De technieken voor het produceren van waterstof zijn wel voorhanden, maar de uitvoering daarvan kan eigenlijk alleen op grote schaal. Daarom wil het bedrijf ook volledig inzetten op machines die draaien op waterstof en hier zelf de brandstof voor produceren. “We kijken naar locaties zoals het Emm-Tec terrein of we daar bijvoorbeeld kunnen produceren of de samenwerking kunnen zoeken”, aldus Fuhler.
Het tanken van de machines is sowieso nog wel een vraagstuk. Fuhler: “We moeten nog een beetje de juiste afstelling vinden daarin. Hoeveel kun je bijtanken, naast de diesel. Maar ook: moeten we één keer per dag tanken, of twee keer. Dat moeten we allemaal een beetje ondervinden.”
Fuhler heeft tot slot nog een mooie anekdote over trekkers door de jaren heen. “We doen al jaren zaken met Cor. Zo’n 25 jaar geleden kwam ik bij Cor voor een van de eerste trekkers en toen zei hij: “dat is een mooie trekker, daar komt een flinke pluim uit!” En nu heeft hij het over een mooie trekker, zonder rookpluim”, schetst Fuhler het tijdspad. “Mooi om te zien toch?”