Het werk van de Nieuw-Amsterdamse fotograaf Theo Berends is sinds kort te vinden in het Rensenpark. De foto’s van Berends zijn de basis van de nieuwe openluchttentoonstelling van stichting Pentafoor.
De tentoonstelling, met de naam 'Licht Op Emmen', is niet de eerste van Pentafoor. “We vinden het leuk om uitvergrote foto’s gratis publiekelijk toegankelijk te maken”, vertelt Leo van Diemen van stichting Pentafoor. “Voor deze serie hebben we Theo Berends geselecteerd.” De stichting organiseerde eerder al tentoonstellingen in het Rensenpark, maar ook op het Emmer Marktplein en Raadhuisplein hebben al een grote foto’s gestaan en gehangen.
De foto’s van Berends tekenen de ontwikkelingen van de gemeente Emmen door de jaren heen. “De laatste jaren is het centrum behoorlijk op de schop gegaan, met bijvoorbeeld de tunnel en het Raadhuisplein. Dat heeft veel tijd en inspanning gekost door heel veel mensen en Theo heeft dat vastgelegd”, aldus van Diemen. “Maar ook de ontwikkeling van het buitengebied is te zien in de foto’s.”
Uit de hele collectie foto’s heeft de stichting 30 foto’s gekozen, onderverdeeld in 10 thema’s. “Bij elk thema hebben we dus drie foto’s die hiervoor spreken. Wel een lastige keuze hoor”, lacht van Diemen. Hij vertelt ook dat de tentoonstelling snel is samengesteld, als vervanging voor de geannuleerde evenementen en activiteiten in het Rensenpark.
(Tekst gaat verder onder foto)
Meerdere driehoeken met foto's kleuren het Rensenpark. Foto: ZO!34 / Jeffrey Verdel
Bij deze serie is ook de samenwerking gezocht met de gemeentedichters Bertus Beltman, Berendy Gahler en Eddie Zinnemers. Zij hebben de foto’s voorzien van pakkende teksten. Deze teksten zijn per foto één zin: “Maar als je een ronde om de driehoek loopt, vormen de drie dichtregels samen een korte tekst”, aldus van Diemen.
De tentoonstelling is nog tot 1 oktober gratis te bezoeken tijdens de openingstijden van het Rensenpark. Na oktober worden de foto’s verkocht aan liefhebbers.
Drie gemeentedichters bedachten de teksten bij de foto's. Foto: ZO!34 / Jeffrey Verdel