Ondernemers langs en rondom de ‘Hunebed Highway’ lanceren binnenkort een app waarmee toeristen en inwoners op hun mobiele telefoon nog sneller wegwijs gemaakt worden ‘naar’ of ‘op’ deze Drentse toeristische bestemming. Met deze investering hopen de ondernemers en de provincie de naamsbekendheid en de reputatie van het gebied te verbeteren.
“Twee jaar geleden zijn we begonnen om de weg - de N34 - om te dopen tot Hunebed Highway en dan krijg je een sterk merk,” zegt Henk Klaver van Ideeboys bij ZO!34. “Iedereen kent het en iedereen herkent het,” aldus Klaver, maar verder is het nog een beetje leeg stelt hij. De ontwikkeling van de app moet bijdragen aan het versterken van het nu al bovengemiddeld bekende merk. Door de app wordt er inhoud gegeven aan het merk Hunebed Highway.
In de app komt veel informatie over de hunebedden, maar ook over restaurants, hotels en bezienswaardigheden. Handig voor toeristen, maar ook voor inwoners zelf. “Je zou in de app kunnen vinden, waar je kunt winkelen. Van Emmen centrum, maar ook van de buitendorpen. We proberen hem zo compleet mogelijk te maken,” zegt Klaver.
De app is bedacht door een groep ondernemers en wordt nu ontwikkeld. “Wij zijn met z’n drieën bij elkaar gaan zitten en hebben gezegd, moeten we dit niet gaan opzetten? We hebben met de provincie gepraat en krijgen ook subsidie voor het project,” aldus Klaver, die daarmee doelt op het startbedrag van 116.200 euro. “Ondernemers gaan ook aanhaken en meedoen, zodat het uiteindelijk een app wordt die in eigendom is bij de ondernemers.”
De ondernemers leggen voor de komende 5 jaar minimaal 750.000 euro op tafel. Naast de provincie en de ondernemers worden ook de vijf “Hondsrug” (N34) gemeenten, het “Recreatieschap Drenthe” en “Marketing Drenthe”, betrokken bij de plannen.
De Hunebed Highway app ligt nu bij de ontwikkelaar. Klaver verwacht dat deze 1 september beschikbaar is: “hij is dan gratis te downloaden, zowel voor Apple als voor Android toestellen.” En als je er dan even niet aan denkt om de app te downloaden, dan is het de bedoeling dat je hem nog vaak genoeg tegen komt. “Ga je bijvoorbeeld op een terrasje zitten, dan vind je op je tafeltje een QR-code om de app te downloaden.”