Een nieuwe wijkaanpak voor Emmerhout

EMMEN – De wijk Emmerhout is toe aan een nieuwe aanpak.

De inmiddels 50 jaar oude wijk onderging zo’n 10 jaar geleden een ingrijpende herstructurering. Dit onder de vlag van Emmen Revisited.

De wijk raakt inmiddels gedateerd en is het tijd voor een geactualiseerde wijkvisie. Dat vinden gemeente en Wijkbelangen Emmerhout.

Samen met bewoners en woningcorporaties werd ruim twee jaar gewerkt aan een Woon- en leefbaarheidsvisie . En om zoveel mogelijk bewoners erbij te betrekken trok Wijkbelangen Emmerhout hierbij zes dagen lang met een tent door de wijk. Volgens Wijkbelangen voorzitter Wytse Bouma gaven daarbij ruim twee honderd bewoners hun inbreng.

Sleetse plekken

In de inmiddels verschenen woonvisie wordt gesteld dat er wat moet worden gedaan aan de sleetse plekken in de wijk. Zoals de ontsierende garageboxen en lelijke achterkanten. Het eerste erfje aan de laan van de Marel gaat dienen als proeftuin waar samen met de bewoners wordt gekeken naar oplossingen.

Woningen

Ook de kwaliteit van woningen is veelal niet meer van deze tijd. Naast een aantal lopende projecten voor verhoging van de duurzaamheid, zoals door corporatie Lefier , zijn er plannen om als een soort voorbeeld één flat energieneutraal te maken. En woningcorporatie Domesta gaat een bestaande woning inrichten als modelwoning met verduurzaming en met diverse hulpmiddelen waarmee de bewoners langer thuis kunnen blijven wonen.

Foto: ZO!34 Tom Vegter