Er wordt zout gestrooid op de wegen om het asfalt af te koelen en er worden oliebollen gebakken om de eetlust te stillen. Is het een koortsdroom? Nee, want bakkers Paul Steenbergen en Johan Lubberink uit Emmen vinden de hittegolf hét ideale moment om de oud-en-nieuwtraktatie tijdelijk uit de mottenballen te trekken.
Het is niet de eerste keer dat de bakkers oliebollen verkopen in de zomer. Wat begon als een eenmalige stunt, lijkt een traditie te worden.
Op zaterdagochtend om 8.00 uur gaan ze beginnen met bakken, tot de voorraad op is. Ze krijgen verschillende reacties van de Emmenaren, met flink wat opgetrokken wenkbrauwen: "Ze zeggen: ‘Jullie sporen niet’, maar stiekem vinden ze het hartstikke leuk", aldus Steenbergen.
Of de Emmenaren trek hebben in een oliebol met 35 graden, is nog de vraag: "Mocht het een flop worden, is dat het ondernemersrisico. We vinden het vooral zelf ook heel leuk."
De vraag of de bakker zelf ook een oliebol gaat proeven, is volstrekt overbodig: "Misschien neem ik er wel meer dan één, dit is toch wel een momentje."