Geen fata morgana: strooiwagens rijden door Zuidoost-Drenthe

Strooizout in Coevorden. Foto: Gemeente Coevorden

Nee, er ligt geen sneeuw of ijs op de weg, maar toch zie je ze voorbijrijden: strooiwagens. In de gemeente Coevorden worden ze ingezet om tijdens de hete dagen te strooien, maar waarom eigenlijk?

Het is code oranje in Zuidoost-Drenthe. De temperaturen blijven klimmen, waardoor het KNMI besloot het Nationaal Hitteplan uit de kast te trekken. De hoge hitte kan namelijk gevaar opleveren voor de gezondheid.

Zweten

Niet alleen mensen zweten, ook wegen hebben er last van. De temperatuur van het asfalt kan op dit soort dagen oplopen tot 50 à 60 graden. Het wegdek kan hierdoor gaan plakken, wat het kwetsbaar maakt. Wanneer daar ook nog eens verkeer overheen gaat, kunnen er sneller sporen ontstaan, waardoor steentjes loskomen.

Afkoelen

Zout kan ervoor zorgen dat het wegdek afkoelt: “Zo proberen we te voorkomen dat de weg beschadigd raakt. Daarnaast koelen we sommige bruggen vandaag met water”, laat de gemeente Coevorden weten op sociale media.

Lees ook
Extreme hitte deze week: opwarming van aarde voelbaar