Bezuinigingen in Coevorden: 'We hoeven geen gouden kranen of stoepranden'

Raadsvergadering over kaderbrief. Foto: ZO!34 / Vincent Corjanus

Geschreven door Vincent Corjanus en Rianne Denissen

Slimmer bezuinigen, grip op investeringen, maar wel met oog voor de toekomst van de Coevordenaren. Een behoorlijk kluif voor de toekomst van Coevorden, blijkt uit de bespreking van de kaderbrief van de gemeente Coevorden.

De grootste opgave voor het nieuwe college van de gemeente is overduidelijk: het terugschroeven van de uitgaven. De gemeente Coevorden komt namelijk naar verwachting vanaf 2028 gemiddeld 5 miljoen euro per jaar tekort.

Minder inkomsten en grotere uitgaven

Het gat in de financiën wordt onder andere veroorzaakt doordat de gemeente in de toekomst minder geld krijgt uit het gemeentefonds. Maar ook de stijgende lonen en prijzen, hogere bijdragen aan verbonden partijen zoals de GGD en Veiligheidsregio Drenthe en zogenoemde ‘autonome ontwikkelingen’ zoals personeelskosten dragen hieraan bij. Voor laatstgenoemde verwacht de gemeente per jaar het budget structureel met 1.5 miljoen euro te overschrijden.

De kaderbrief is dit jaar anders dan voorgaande jaren. Normaal gesproken bevat een kaderbrief nieuwe beleidskeuzes, maar dit jaar gaat het in Coevorden vooral om de opgaven waar de gemeente mee te maken krijgt en de financiële ruimte waarbinnen deze moeten worden gerealiseerd. Dat heeft alles te maken met het huidige ‘overgangscollege’. Het nieuwe college voor de periode 2027-2030 is namelijk nog niet geïnstalleerd. De partijen geven daarom alleen hun zienswijzen mee aan het nieuwe college.

Zoutloos

PRO Coevorden (voorheen PvdA) noemt de kaderbrief 'zoutloos'. Volgens de partij is het een smakeloze hap: "We zien een kaderbrief die vooral de opgaven en financiële druk beschrijft, maar weinig zicht geeft op waar we naartoe willen."

Fractievoorzitter Marjan Nijenbanning benadrukt onder andere dat de gemeente de afgelopen jaren bij verschillende projecten vaak achteraf moest 'bijsturen'. "Denk aan het MFC, De Nieuwe Veste en andere investeringen. Dat kan gebeuren, maar de vraag is of we dat niet beter aan de voorkant kunnen organiseren?" PRO Coevorden stelt daarom voor een investeringscommissie in het leven te roepen die vooraf kijkt naar de financiële haalbaarheid, de risico’s en de maatschappelijke waarde van een project.

Op tijd bijsturen

Ook de grootste partij in de coalitie, BBC2014, wil meer grip op de gemeentelijke investeringen. 'Sturen begint met overzicht', zegt BBC2014 fractievoorzitter Henk Mulder. De partij wil meer inzicht in voorzieningen en vastgoed, transparante keuzes, een goede balans tussen maatschappelijke waarde en financiën en tijdige bijsturing. "Zonder sturing lopen kosten op en zonder richting worden keuzes uitgesteld. Dat mogen wij niet laten gebeuren."

Ook de VVD vindt dat er scherpe keuzes gemaakt moeten worden. Volgens fractievoorzitter Erwin Weggemans (VVD) is het belangrijk om de komende jaren te zorgen voor realistische verwachtingen en een afweging tussen ambities en beschikbare middelen, waarmee hij verwijst naar de financiële krapte. Toch benadrukt de partij om alert te blijven: "De gemeente is geen bank, houdt enige reserves aan, maar wees ook waakzaam voor ‘dood’ geld", aldus Weggemans.

Fractievoorzitter Eddy Heeling (CDA) vindt niet dat scherpe keuzes negatief uit hoeven te pakken en houdt het bij een nuchtere koers: "We hoeven geen gouden kranen of stoepranden, gewoon goed en niets meer."

Lees ook
Coalitieakkoord Coevorden gepresenteerd: ‘Op de inhoud hebben we elkaar gevonden’

'Inwoners bij politiek betrekken'

Jerry Stoker (PAC) geeft het nieuwe college mee dat het belangrijk is om niet alleen de focus op het financiële plaatje te leggen: "Geef duidelijkheid over welke uitgaven het college straks ziet als maatschappelijk onmisbaar. Denk niet alleen na over bezuinigen, maar geef ook een visie om anders te investeren."

Daarnaast benadrukt de fractievoorzitter van PAC meermaals het belang van goede participatie. "We moeten voorkomen dat participatie alleen raadpleging blijft, in plaats van echte invloed." Hij verwijst daarbij naar de (opnieuw) lage opkomst tijdens de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar. “We moeten tijdens deze raadsperiode echt gaan nadenken over hoe we inwoners kunnen betrekken.”

Participatie gaat op de schop
De gemeente Coevorden start komend bestuursjaar met een nieuw participatiekader. Na aanhoudende communicatieproblemen kondigde de gemeente eind 2025 aan een nieuwe manier te vinden om aan de participatiewet te voldoen. Hiermee wil de gemeente ervoor zorgen dat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrokken worden bij beleid en de uitvoering daarvan. Doel is om participatie een vanzelfsprekend onderdeel te laten worden van het gemeentelijke reilen en zeilen.


'Taartpuntje eraf'

Burgemeester Renze Bergsma, het enige overgebleven lid van het huidige college, was blij met de reacties van de partijen. Bergsma wil komend jaar aandacht besteden aan de gegeven suggesties, waaronder het plaatsen van een openbaar toilet en het installeren van verlichting bij de nieuwe waterbak in de binnenstad. Maar ook Bergsma is van mening dat er scherpe keuzes gemaakt moeten worden: "Even een taartpuntje eraf."

Op dinsdag 30 juni, tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces, wordt het nieuwe college geïnstalleerd en begint de nieuwe bestuursperiode.