Kinderen uit de kinder(gemeente)raden van Emmen kregen woensdag een bijzondere gast op bezoek. Tijdens de eerste Kindertop in het ATLAS Theater gingen zij in gesprek met minister-president Rob Jetten over hun toekomst en hun rol in de samenleving. Centraal stond de vraag hoe kinderen en jongeren structureel betrokken kunnen worden bij besluiten die invloed hebben op hun toekomst.
In de gemeente Emmen zijn twintig kinderraden actief in dorpen en wijken. Samen met de kindergemeenteraad bieden zij jaarlijks ongeveer 150 kinderen de kans om mee te denken en mee te praten over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Tijdens de Kindertop stond niet alleen de inzet van de huidige kinderraadsleden centraal, maar ook de betrokkenheid van oud-leden die inmiddels op de middelbare school zitten.
Na een gezamenlijke opening volgden verschillende deelsessies over de toekomst van de kinderraden. De deelnemers onderzochten hoe de invloed van kinderen op lokale besluitvorming verder kan worden vergroot. Ook werd besproken hoe jongeren na hun periode in de kinderraad betrokken kunnen blijven bij maatschappelijke thema’s. Daarbij gingen zij in gesprek met gemeenteraadsleden en vertegenwoordigers van de Erkende Overleg Partners (EOP’s) in Emmen.
Een belangrijk onderdeel van de middag was het gesprek tussen Rob Jetten en de kinderen. Samen met jeugdwethouder Dewy Keen bespraken zij onderwerpen die volgens de kinderen meer aandacht verdienen in Den Haag. Zo kregen de jonge inwoners van Emmen de kans om hun ideeën en zorgen rechtstreeks te delen met de minister-president.
Na afloop vertelde Jetten dat hij verschillende inspirerende voorbeelden had gehoord. "Maar het mooiste vind ik wat jullie hier doen om pesten tegen te gaan en ervoor te zorgen dat mensen zichzelf durven te zijn. Ook dat jullie daar met anderen over praten. Daar kunnen we misschien in de Tweede Kamer nog wel iets van leren", zei de minister-president tegen ZO!34.
Trots op de kinderen
Jeugdwethouder Dewy Keen was vooral trots op de kinderen, die op het podium een presentatie gaven aan Jetten. "Ik moest mijn best doen om mijn tranen binnen te houden. Het maakt me zo ontzettend trots. Het was fantastisch om te zien en ik ben megatrots als wethouder", aldus Keen.
Kinderburgemeester Roos Klein Brinke mocht Jetten ontvangen en begeleidde hem tijdens een groot deel van het programma. Dat vond zij in het begin best spannend. "In het begin ging mijn hart enorm tekeer, maar de minister-president was superaardig en supervriendelijk. Daardoor ging het steeds beter. Hij is ontzettend vriendelijk en alles was echt top. Ik vind hem heel aardig", vertelt Roos.
Met de organisatie van de eerste Kindertop benadrukt de gemeente Emmen het belang van jongerenparticipatie. De bijeenkomst bood kinderen niet alleen een podium om hun stem te laten horen, maar ook de mogelijkheid om mee te denken over de toekomst van hun gemeente én van Nederland.