Een heuse interland dinsdagavond in Hebelermeer, net over de grens in Duitsland. Nederland, vertegenwoordigd door een Zuidoost-Drentse selectie, nam het op tegen Duitsland met spelers uit het Emsland. Op het spel stond de Stedenkringbokaal. En dit Oranje gaf het echte Oranje het goede voorbeeld: Duitsland werd met 5-2 verslagen.
Een echte interland begint natuurlijk met het Wilhelmus. De selectie, bestaande uit oud-amateurvoetballers uit Zuidoost-Drenthe en met de tachtigjarige doelman Bennie Wolbers onder de lat, zong vol overtuiging mee. Al bleek niet iedereen even tekstvast. ZO!34-dj Jaap de Bruin kende, naar eigen zeggen, alleen de eerste zin.
Bondscoach Bert Fuhler zag zijn ploeg sterk aan de wedstrijd beginnen. Nederland leidde bij rust met 3-0, terwijl er ook nog enkele goede kansen onbenut bleven. “We hadden inderdaad meer kunnen scoren, maar ik ben tevreden”, zei Fuhler in de rust.
Na de pauze dreigde het echter nog spannend te worden. Wolbers maakte twee kleine foutjes, waardoor ‘Die Mannschaft’ terugkwam tot 2-3. Fuhler greep in en verving Wolbers door Pieter IJzerman. Die hield zijn doel schoon, waarna Nederland de wedstrijd uiteindelijk met 5-2 won.
Wolbers merkte na afloop op dat de jaren beginnen te tellen. “Ik heb wat last van een blessure en kan me naar links niet meer zo goed afzetten. Ook mijn reactie is wat minder geworden”, aldus de tachtigjarige doelman.
Viceaanvoerder Jesper Vaessen was ondanks de twee tegentreffers tevreden over het optreden van zijn ploeg. “Helemaal over het spel. Het werd nog even spannend door wat foutjes achterin, maar we hebben het daarna zakelijk uitgespeeld.”
Volgens Vaessen draaide de avond om meer dan alleen winnen. “Uiteindelijk gaat het ook om netwerken en elkaar beter leren kennen. We gaan er nu een gezellige avond van maken. Het spel is belangrijk, maar de activiteiten na afloop horen er zeker ook bij.”
Ook burgemeester Petra Lübbers van Twist, de gemeente waar Hebelermeer onder valt, benadrukte het belang van de wedstrijd. “Deze wedstrijd is belangrijk voor de regio. Het is goed dat Nederland en Duitsland een sterke relatie met elkaar hebben. Evenementen als deze dragen daaraan bij. Ze houden de band tussen beide landen sterk. Ondanks de nederlaag van Duitsland heb ik een leuke avond gehad.”
Ook het publiek genoot van de avond. Bezoekers kregen gratis Hollandse Nieuwe aangeboden en na de uitreiking van de beker werd doelman Wolbers door zijn ploeggenoten op de schouders genomen.