Door stakingen in het openbaar vervoer rijden er op woensdag 24 juni tussen 4.00 uur en 8.00 uur geen bussen en treinen in grote delen van het land. Het is nog niet bekend wat de situatie in Zuidoost-Drenthe gaat zijn.
Treinen van NS zullen in ieder geval niet rijden. Hoe het bij Arriva zit, wordt pas later bekendgemaakt. Het is nog niet zeker of reizigers vanuit Zuidoost-Drenthe naar Zwolle kunnen reizen.
“Het heeft te maken met de stakingsbereidheid van onze medewerkers. Wel of geen machinist, we weten dat pas morgenochtend”, laat een woordvoerder aan ZO!34 weten. Morgen om 6.00 uur wordt duidelijk welke treinen wel of niet gaan rijden. Ook bij Qbuzz weten ze nog niet wat de exacte situatie gaat worden. Wel houden ze rekening met uitval: "Onze lijnen zijn korter dan van NS, het kan zijn dat we wel een rit kunnen doen."
Na 8.00 uur wordt de dienstregeling van NS in ieder geval weer opgestart. Er kunnen volgens vervoerder Arriva nog ritten uitvallen en vertraagd zijn tot ongeveer 9.00 uur. Het kost namelijk enige tijd om het openbaar vervoer weer volgens schema te laten rijden.
De vakbond FNV organiseert deze staking omdat zij het niet eens is met de plannen van het kabinet om te bezuinigen op de sociale zekerheid. Zo pleit FNV voor het behoud van een sterk sociaal stelsel, maar ook voor de bescherming van de WIA en WW.
“Met deze actie geven we een krachtig signaal af aan politiek Den Haag: de afbraak van de sociale zekerheid is onacceptabel, de bezuinigingsplannen moeten van tafel”, aldus FNV op haar website.