Emmerhout vraagt gemeenteraad opnieuw om eigen wijkgebouw

Op de plek van De Wilker moet het nieuwe wijkcentrum van Emmerhout komen. Foto: ZO!34 / René Posthuma

De roep om een eigen wijkgebouw in Emmerhout klinkt luider dan ooit. Tijdens de tweede editie van Raad on Tour, die woensdagavond plaatsvond in het scholencomplex van het Drenthe College voor inwoners van Emmen-Oost, deed Wijkbelangen Emmerhout opnieuw een dringend beroep op de gemeenteraad. Volgens de wijkorganisatie heeft Emmerhout al bijna twintig jaar geen centrale ontmoetingsplek meer.

Enkele dagen na de bijeenkomst spreken we met voorzitter Wytse Bouma van Wijkbelangen Emmerhout. Volgens hem is een volwaardig wijkcentrum hard nodig voor de wijk. "Sinds 2007, toen het oude winkelcentrum en ons wijkgebouw werden gesloopt, zitten wij zonder wijkcentrum", zegt Bouma. "We hebben al veel pogingen gedaan om een nieuw gebouw te realiseren. Het proces duurt lang, maar we blijven ons ervoor inzetten."

Actieve wijk zonder centrale ontmoetingsplek

Tijdens Raad on Tour schetste Wijkbelangen Emmerhout een beeld van een wijk waarin veel gebeurt. Vrijwilligers zetten zich onder meer in voor de Wijkwijzer, een wijkwinkel waar inwoners terechtkunnen met vragen en advies.

Ook thema's als verduurzaming, vergroening, speelvoorzieningen en sociale verbinding staan hoog op de agenda. Daarnaast verschijnt ieder kwartaal een wijkmagazine en onderhouden bewoners actief contact via sociale media. Juist omdat er zoveel initiatieven zijn, is het ontbreken van een eigen wijkgebouw volgens de wijkorganisatie extra voelbaar.

Onderzoek en plannen

In 2022 stuurde Wijkbelangen Emmerhout een brief naar de gemeenteraad met het verzoek om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een wijkcentrum. De raad besloot daarop een haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren.

Dat onderzoek werd in oktober 2025 gepresenteerd, maar leidde nog niet tot een definitief besluit. Er was aanvullend onderzoek nodig."Er waren nog een aantal open vragen, waardoor een vervolgonderzoek nodig was", zegt Bouma. "Nu blijkt dat dit onderzoek pas in oktober of november klaar is. Daardoor schuift alles opnieuw op. Ik verwacht dat er pas in het voorjaar van 2027 een besluit wordt genomen."

Ondertussen zaten de initiatiefnemers niet stil. Samen met bewoners werkten zij de afgelopen jaren aan plannen voor een toekomstig wijkcentrum. Er werden inspiratiebezoeken gebracht aan wijkcentra in andere plaatsen en tijdens bewonersbijeenkomsten konden inwoners hun ideeën en wensen delen.

De naam voor het nieuwe wijkcentrum is al bekend: De Emmerhoutfabriek. Volgens Bouma staat die naam voor een plek waar mensen samenkomen, ideeën ontwikkelen en elkaar ontmoeten.

Meer dan alleen een gebouw

Volgens de initiatiefnemers draait het niet alleen om stenen, maar vooral om wat er in het wijkcentrum kan ontstaan.

Zij zien een laagdrempelige ontmoetingsplek voor jong en oud voor zich, met ruimte voor cultuur, workshops, gezamenlijke maaltijden en ondersteuning voor inwoners die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.Ook groepen die nu moeilijker te bereiken zijn, zoals jongeren, mensen met een smalle beurs en inwoners met een migratieachtergrond, zouden er volgens hen een plek kunnen vinden.

"Een wijkcentrum kan veel betekenen voor een wijk", benadrukt Bouma. Die ook al de plek weet waar het nieuwe wijkcentrum moet komen. "Op de plek van De Wilker is wat ons betreft de perfecte plek waar een wijkcentrum moet komen."

Oproep aan de gemeenteraad

Tijdens Raad on Tour greep Wijkbelangen Emmerhout de gelegenheid aan om de gemeenteraad opnieuw bij te praten over de plannen. De organisatie put hoop uit eerdere uitspraken van het college, waarin werd aangegeven dat Emmerhout in aanmerking komt voor een wijkcentrum.

Met het oog op de komende politieke besluitvorming doet Bouma een duidelijke oproep aan de raadsleden. "Veel inwoners van Emmerhout hebben het gevoel dat ze aan het lijntje worden gehouden. Het is tijd dat de politiek in actie komt en een besluit neemt."

Voor de inwoners van Emmerhout is de boodschap helder: de behoefte aan een centrale ontmoetingsplek is groot en het geduld raakt langzaam op.