Inwoners van Oost-Drenthe kunnen volgend jaar zomer mogelijk gebruik maken van een nachtbus tussen Emmen en Groningen. Het OV-bureau Groningen-Drenthe wil vanaf de zomer een proef starten met een nachtverbinding in het weekend. Daarnaast wordt gewerkt aan een langverwachte buslijn door de Emmer wijk Delftlanden. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling die eind juni van kracht moet worden.
Volgens het OV-bureau wordt de Qliner tussen Emmen en Groningen (via Borger en Gieten) ook in de avonduren en weekenden goed gebruikt. Dat leidde tot het plan voor een nachtbus. De proef moet ongeveer een jaar duren. De bus zou dan rijden in de nacht van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag, met stops in Borger en Gieten.
Woordvoerder Jorne Bonte ziet een duidelijke toename van het aantal reizigers in de avonduren sinds corona. "De cijfers laten zelfs meer reizigers zien dan vóór de pandemie," zegt hij. De afname van horeca in kleinere plaatsen speelt daarbij volgens hem een rol, waardoor mensen vaker uitwijken naar grotere steden.
De exacte dienstregeling wordt nog uitgewerkt, maar als voorbeeld haalt Bonte bestaande nachtbussen rond Groningen en Meppel aan, die gemiddeld elk uur rijden tot ongeveer 5.00 uur. "Als er nauwelijks reizigers zijn, kan de proef worden ingekort," waarschuwt Bonte.
Naast de nachtbus werkt het OV-bureau aan een busverbinding door Delftlanden. De jongste wijk van Emmen werd zo'n twintig jaar geleden ontwikkeld, maar groeide langzaam. Inmiddels telt Delftlanden ongeveer 800 woningen en de verwachting is dat dit aantal minimaal kan verdubbelen. Dat maakt een buslijn volgens het OV-bureau steeds noodzakelijker.
Er wordt gekeken naar een koppeling met de bestaande lijn 29 (Emmen-Sleen). Met een investering van bijna vier ton kan er dan zeven dagen per week elk uur een bus rijden tot 19.00 uur. In de ochtendspits zou dit op werkdagen zelfs twee keer per uur zijn.
Over de exacte route is nog geen besluit genomen: die kan lopen via de Ermerweg of door Bargeres. In dat laatste geval heeft dit geen gevolgen voor de huidige buslijn door Bargeres (lijn 4). Duidelijkheid over deze nieuwe lijn wordt pas eind volgend jaar verwacht.
Ook de wens van de zuidelijke wijken Bargeres, Rietlanden, Delftlanden en Parc Sandur voor een busverbinding met station Emmen-Zuid ligt nog op tafel. Bij de aanleg van het station zijn wel haltes aangelegd, maar er rijdt tot nu toe geen bus. Het OV-bureau voerde hierover dit voorjaar gesprekken met wijkbesturen, maar een besluit is nog niet genomen.
"Het hangt er onder meer vanaf of een bus goed kan aansluiten op de trein," aldus Bonte. Als de verbinding er komt, vallen Rietlanden en Parc Sandur waarschijnlijk buiten de boot vanwege de kosten. Volgens Bonte is vanaf Rietlanden de fiets bovendien vaak een goed alternatief.
Tot slot zijn er zorgen over geplande werkzaamheden aan de Weerdingerstraat. De gemeente Emmen wil daar in 2026 of 2027 het riool vervangen. Deze weg is een belangrijke aanrijroute naar het busstation en wordt gebruikt door elf buslijnen, waaronder verbindingen naar Assen, Hoogeveen, Stadskanaal, Winschoten en de Qliner. De werkzaamheden duren naar verwachting zo'n negen maanden, waardoor bussen langdurig moeten omrijden.
De extra kosten kunnen oplopen tot enkele tonnen. Over de omleidingen en financiering wordt nog overlegd. Volgens Bonte zijn extra middelen, slimme maatregelen of tijdelijke versobering van de dienstverlening niet uitgesloten.