Nieuwe duurzame merchandiselijn FC Emmen: 3500 kilo wol gered

Duurzame merchandise FC Emmen. Foto: ZO!34 / Marc Wiegerinck

Drenthewol, Stichting Behoud Drentse Schaapskudden, Marketing Drenthe en FC Emmen slaan hun handen ineen voor een duurzame merchandiselijn gemaakt van wol dat anders weggegooid zou worden. De wol komt van de schapen die op het Holtingerveld en Dwingelderveld lopen. Met het initiatief is in totaal al 3500 kilo wol gered van vernietiging.

Anita Trinks, eigenaar Drenthewol, heeft het voortouw genomen in het project: “In 2021 ben ik met het idee gekomen om met deze wol, die normaal weggegooid werd, kleding te laten maken.” In de vier jaar hierna is Trinks bezig geweest met het vinden van de juiste partijen om het project te laten lukken: “Het was lastig omdat het een hele specifieke wol is met een langere vezel dan normaal.”

FC Emmen

FC Emmen is een van de partijen waar kleding voor gemaakt is. Marc Timmer, manager marketing communicatie FC Emmen, legt uit waarom dit project de Drentse voetbalclub aanspreekt: “Alles komt voor ons eigenlijk samen, zowel het steunen van Drentse projecten als een stukje duurzaamheid.”

De club gaat in eerste instantie via hun website alleen de mutsen en sjaals verkopen. Mocht er animo zijn, komen daar meer producten bij in de toekomst.

Goede bestemming

De wol van de schapen moet jaarlijks geknipt worden. De afgelopen jaren werd dit dan weggegooid. Albert Kerssies, voorzitter Stichting Behoud Drense Schaapskudden, is positief over de ontwikkeling: “Eindelijk hebben we weer een goede bestemming voor wol”, zegt hij opgelucht.