Sommige mensen hebben een familiefoto boven de bank hangen, anderen gaan voor een canvas van bijvoorbeeld Parijs. Tijdens de tentoonstelling Boven de Bank gaat DIEP samen met de Emmenaren kijken naar wat kunst, kunst maakt.
Zeven inwoners, met zeven persoonlijke artefacten, vormen de kern van deze tentoonstelling. Van een modelschip tot een schilderij. Een van deze deelnemers is Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen.
De tentoonstelling in Villa de Lindenhof bevat meerdere portretten van voormalig Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg. Op deze foto’s zien we mensen in hun eigen vertrouwde huiskamers. Er wordt met een audiotour van Okki Poortvliet uitleg gegeven over de objecten, met de verhalen en emoties erachter. ''We willen kunst dichter bij de mensen brengen. Kunst voelt nog weleens als iets wat niet van jou is, maar van musea en kunstenaars. Via de verhalen willen we een grotere vraag stellen: wat is kunst eigenlijk?'', legt tentoonstellingssamensteller Bastiaan van den Berg uit.
Bezoekers kunnen zelf ook experimenteren. In een huiskamer vol objecten is het mogelijk om zelf kunst te maken. Wanneer is iets kunst? ''Bezoekers kunnen bijvoorbeeld een stoel op een sokkel zetten en het kunst noemen'', legt Van den Berg uit.
De samensteller van de tentoonstelling dacht als voorbeeld onder andere aan Marcel Duchamp en het wereldberoemde urinoir. Het kunstwerk werd door vijfhonderd professionals uit de kunstwereld uitgeroepen tot invloedrijkste kunstwerk van de twintigste eeuw.
Het is niet de bedoeling dat DIEP zelf antwoord gaat geven op de vraag wat kunst nou eigenlijk is. ''Het is de kijker die bepaalt wat kunst is, we willen de vraag wel graag op tafel leggen.'' Zo is er de haas met het beugeltje: ''Daar zit verrassing in. Ook zonder het bijbehorende verhaal is het visueel een interessant werkje.''
Een van de andere objecten is het kruidnagelbootje van Harry Tupan, voormalig directeur van het Drents Museum. Het bootje komt uit Indonesië, wat toen nog een kolonie van Nederland was. Het bootje werd als souvenir meegenomen naar Nederland. ''Je ziet er heel veel ambacht in. Het is natuurlijk dubbel, omdat de bevolking zwaar werd onderdrukt door de Hollanders. We presenteren het ook los van het verhaal, en dan is het vooral een knap gemaakt bootje'', legt Van den Berg uit.
De tentoonstellingsmaker kijkt ook naar de betekenis van kunstwerken. Zo haalt hij onder andere beelden van 'zeehelden' aan. ''Nu hebben de beelden een heel andere betekenis en schamen we ons er zelfs voor. Kunstwerken kunnen veranderen. We moeten vaker het gesprek hebben of het kunstwerk nog relevant is in deze tijd. Rembrandt is mooi, maar er is nog veel meer. De betekenis is niet relevant voor alle tijden. Terwijl Nederland wel een dure Rembrandt heeft gekocht. Daar kun je over discussiëren'', besluit Van den Berg.
Villa de Lindenhof is het tijdelijke onderkomen van DIEP. De verwachting is dat in 2026 de nieuwe ondergrondse locatie Biochron in het Rensenpark wordt geopend. De tentoonstelling is te zien vanaf 11 september tot en met 18 januari 2026, op donderdag tot en met zondag.