Een stuk drukker en het gaspedaal wordt ook nog eens stevig ingedrukt. Bewoners aan de Eemslandweg in Zwartemeer voelen de gevolgen van de Duitse grenscontroles bij de A37. Hun straat is een geliefde sluiproute voor verkeer dat weinig trek heeft in de vertragende controles.
"Het is maar goed dat je de auto een eindje van de weg hebt geparkeerd", aldus Henry Maatje. "Anders rijden ze je er zo de spiegels vanaf." Maatje woont aan de Eemslandweg, een straat die parallel ligt aan de iets noordelijker gelegen A37. Vanaf zijn oprit heeft Maatje zicht op deze snelweg, waar zich dagelijks opstoppingen richting de grensovergang naar Duitsland voordoen.
Niet iedereen heeft daar trek in. Aardig wat verkeer slaat af bij de afslag Zwartemeer, op anderhalf kilometer van de grens. Vervolgens pakken ze de Eemslandweg, waarmee ook de grens kan worden overgestoken, achter de Duitse controlepost langs. De file kan zo mooi worden overgeslagen.
"Sindsdien is het hier een stuk drukker", aldus Maatje. Veel vrachtwagens en auto's en sinds de start van de vakanties ook veel campers. De weg is daarbij soms net een racebaan. Want het gaspedaal wordt ook nog eens stevig ingetrapt, aldus Maatje. "Het lukt me soms niet eens om vanaf mijn eigen oprit de weg op te draaien. Nee, het is nu rustig. Maar je staat soms wel tien minuten te wachten voordat je weg bent."
Toch heeft hij begrip voor de controles. "Ze hebben wel effect." Maar het ongemak is de keerzijde van de medaille. "En klagen helpt toch niet", zegt hij schouderophalend.
Bert de Jonge en Trijntje Posthuma, die samen met broer Arie een huis verbouwen aan de Eemslandweg, ergeren zich kapot. "Verschrikkelijk", vat Bert de situatie in een woord samen. "Af en toe moet er een kruiwagen met puin naar de overkant van de weg. Ze rijden je dan bijna de hakken eraf. Je mag hier maximaal 50, maar het is volgens mij net 80." Bovendien schiet je er niets mee op, aldus Bert en Trijntje.
Via de Eemslandweg kunnen weggebruikers dan via de Welkomstbrug of Schöningsdorf de weg weer op. "Maar de tijdswinst is nihil, aldus Bert. En dat levert naast hardrijder ander leed op, aldus Arie. "Laatst hoorde ik een klap bij de straat en ja hoor, toen lag er een spiegel van een auto af."
Vanuit de overheid mag er daarom wel wat gebeuren. "Een verbod op vrachtverkeer", suggereert Trijntje. "Of camera's", vult Bert aan. Dat zou al een stap in de goede richting zijn, aldus de drie.
Volgens een andere buurvrouw, die liever niet bij naam genoemd wil worden, gaat het allemaal met vlagen. Sinds de vakantieperiode is het soms 'knetterdruk' en zitten er 'kamikazepiloten' onder het passerende verkeer. "Als er een vrachtwagen voorbij rijdt, dan voel je het trillen in huis." Ze ziet risico's voor de fietsende jeugd op de straat. "En die extra uitlaatgassen zijn ook niet bepaald fijn."
Maar niet iedereen klaagt. Annet Bürmann woont samen met haar man Bertus in het voormalige grenskantoor, die zich ook aan de Eemslandweg bevindt. Want ooit bevond zich daar de grensovergang. Ze heeft wel begrip voor de situatie. "Ik ervaar zelf geen hinder. Het is logisch dat mensen die file bij de grens willen vermijden. En de controles werpen wel degelijk hun vruchten af." Zelf opnieuw een slagboom voor het oude kantoor plaatsen om het sluipverkeer te ontmoedigen? "Nee hoor, ik heb geen tijd om die de hele dag op en neer te doen," zegt ze lachend.
Volgens voorzitter Wim Bos van Dorpsraad Zwartemeer signaleren bewoners een toename aan verkeer in dit deel van het dorp. Maar bij de dorpsvertegenwoordiging staat de telefoon nou ook weer niet bepaald roodgloeiend, meldt hij. De dorpsraad ontvangt wel degelijk af en toe meldingen, maar deze zijn vooral signalerend van aard, laat hij weten.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er twee meldingen zijn binnengekomen over hardrijders. Maar die stammen alweer uit najaar 2024. Verder zijn er geen plannen om de weg aan te pakken.