Toermalijn viert jubileum: 'Het is hier nooit saai'

Hannah Mae op Toermalijn in Emmen

Een kwart eeuw geleden werden de deuren geopend van speciale basisschool Toermalijn in Emmen. Hoewel het door de regen lastig is om kaarsjes uit te blazen, is het volgens de directie belangrijk om een feestje te vieren.

Er gaat een vette streep door plan A, maar dat is volgens de school geen enkel probleem. Plan (B)innen is vandaag van kracht, want het jubileum moet volgens de school wel doorgaan. Er worden allerlei workshops georganiseerd, er is een patatkraam en er wordt gekookt.

De slingers hangen in de hallen en de muren zijn opgefleurd met kunstwerken van de leerlingen zelf. ''We zijn blij. Je kan elkaar helpen, de mensen weten wat je nodig hebt'', zegt leerling Rosalie.

Iemand die al 25 jaar op deze school lesgeeft is Woudy Keem. Toch voelt het volgens haar niet als 25 jaar. ''Ik geniet dagelijks van mijn werk. Het is hier nooit saai. Het is altijd gezellig, soms ook lastig, maar daar komen we altijd uit'', legt Keem.

Speciale gast

De spanning is voelbaar zo halverwege de middag. Er gaan geruchten rond dat er een bekende Nederlandse artiest naar de school komt. Niemand minder dan Hannah Mae betreedt het podium. De kinderen zijn uitzinnig, want ze zijn al weken bezig om een liedje van haar in te studeren.

Zondagmiddaggevoel

Er zijn korte lijnen, want de schoonmoeder van Mae werkt op de school. ''Ik ben heel benieuwd hoe goed ze het liedje al kennen'', aldus de singer-songwriter. Mae heeft zelf aan de pabo gestudeerd: ''Het is een beetje apart, ik krijg hier een beetje zondagmiddaggevoel bij. Ik ben hier geweest, maar hoor hier niet meer te zijn, want ik ben in een andere rol''

Zelfvertrouwen

Toermalijn is een school waar speciaal basisonderwijs wordt aangeboden. Er zitten zo’n 120 kinderen in verschillende klassen .De kinderen hebben bijvoorbeeld moeite gehad in het reguliere onderwijs. De school heeft het uitgangspunt om het zelfvertrouwen en het zelfbeeld van de kinderen weer te laten groeien.

De persoonlijke begeleiding staat centraal. Het is de bedoeling dat leerlingen mede-eigenaar worden van hun eigen ontwikkelingsproces.