Van moeders boekenkast naar landelijk podium: Ceyda voorleeskampioen van Nederland

Foto: ZO!34 / René Posthuma

Haar voorleesavontuur begon met het kiezen van een boek uit haar moeders kast en eindigde met het winnen van de finale. Brugklasser Ceyda Kunt van het Esdal College Oosterstraat heeft de landelijke voorleeswedstrijd voor brugklassers gewonnen met haar voordracht uit Alleen beer mocht mee.

Lezen nam de spanning weg

Ceyda Kunt, een eersteklasser aan het Esdal College Oosterstraat, heeft de titel Nationale Voorleeskampioen voor brugklassers gewonnen. “Het was van tevoren heel erg spannend, maar toen ik aan het lezen was, vergat ik hoe spannend het was.” Ceyda koos voor Alleen beer mocht mee van Vivian den Hollander. Dit verhaal gaat over Trudie, een Nederlands meisje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog met haar knuffelbeer wordt meegenomen naar een Jappenkamp in Nederlands-Indië. Ceyda koos voor dit boek “omdat het in mijn moeders boekenkast stond en ik het wel een mooi boek vond.”

Van het klaslokaal tot landelijke finale

Mentor en docent Nederlands, Claudia Doek, is “verschrikkelijk trots” op Ceyda, “voorleeskampioen van Nederland worden, is wel belachelijk goed.” Ze legt uit dat de leerling eerst in de klas voor moest lezen, vervolgens ging ze de strijd aan met alle andere verkozen brugklassers op de locatie Esdal, daarna met de brugklassers uit de provincie om te eindigen op de finale in Utrecht. “Hier kom je alleen als je echt goed kan voorlezen,” legt haar mentor uit. Tijdens de finale maakte Ceyda indruk op de jury met haar talent voor voorlezen: “Jij kunt zo mooi voorlezen, je kunt wel een luisterboek inspreken.” De vakjury, onder leiding van kinderboekenschrijfster Anna Woltz, verkoos Ceyda tot de beste voorlezer van Nederland.

Het belang van lezen

Lezen is een basisvaardigheid die je helpt om mee te doen in de samenleving. Het vergroot en versterkt de taalontwikkeling, concentratie en woordenschat. Voor kinderen is lezen extra waardevol: het legt voor hen de basis, eerst op school en later in de maatschappij. Lezen gebruik je, vaak zonder erover na te denken, in veel situaties. Zo lees je op school om teksten te begrijpen, opdrachten te maken en kennis op te doen. In je werk lees je handleidingen, rapporten, instructies en e-mails. In het dagelijks leven lees je recepten, bijsluiters, verkeersborden, nieuws of berichten op social media. Ter ontspanning lees je een boek, tijdschrift of kijk je Netflix met ondertiteling. Veel vaardigheden of hobby’s gaan ook weer hand in hand met geschreven informatie.

Ook op het Esdal College is lezen heel belangrijk, zeker met de afleidingen waar de jeugd vandaag de dag mee te kampen heeft. Doek somt de vele voordelen van lezen op: “Lezen blijft belangrijk bij elk vak, van geschiedenis tot biologie. Door te lezen, vergroot je je woordenschat, vergroot je je kennis van de wereld en je leert over mensen die misschien een ander standpunt hebben, je empathisch vermogen wordt ontwikkeld, je kunt je fantasie gebruiken.”

Laaggeletterdheid

Laaggeletterd betekent dat je - als volwassene - moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. Twaalf procent van de mensen in Emmen en Coevorden heeft moeite met lezen en schrijven en valt dus onder de noemer ‘laaggeletterd’. Wanneer je moeite hebt met lezen en schrijven, kan het lastig zijn om om te gaan met teksten en formulieren van de Nederlandse overheid. Dit geldt voor mensen die laaggeletterd zijn, mensen met een beperking of mensen die Nederlands niet als eerste taal spreken. Het niet begrijpen van informatie van de overheid, kan leiden tot fouten of misverstanden, maar zelfs tot financiële of andere problemen. Duidelijke en begrijpelijke taal is dus noodzakelijk.

Read2Me!

Read2Me! is een voorleeswedstrijd voor het voortgezet onderwijs. Jaarlijks strijden brugklassers door heel Nederland in vier verschillende rondes door elkaar fragmenten voor te lezen uit jeugdboeken.

De wedstrijd is een campagne van Stichting Lezen die eersteklassers het plezier in lezen en voorlezen laat ontdekken. De voorleeswedstrijd is een samenwerking tussen bibliotheken en middelbare scholen.

De wedstrijd onderstreept het belang van goed taalonderwijs. Er wordt stilgestaan bij de kracht van lezen, voorlezen en taalontwikkeling in het voortgezet onderwijs.