Hello Festival werkt samen met De Feestfabriek voor toekomstbestendigheid

Foto: ZO!34 / Richard Broekhuijzen

Op 14 juni staat het Hello Festival weer op de agenda in Emmen. Dit jaar is er iets bijzonders aan de hand: de organisatie heeft de handen ineengeslagen met De Feestfabriek, bekend van onder meer de Zwarte Cross.

De samenwerking is een doordachte keuze om het festival betaalbaar én toekomstbestendig te houden. “We zijn een kleine organisatie”, zegt mede-organisator Wim Beekman tegen RTV Drenthe. “Waar we normaal externe mensen inhuren, doen we dat nu via hen.” De plattegrond van het terrein is dit jaar gemaakt door iemand van de Zwarte Cross, en ook de stagemanager komt daar vandaan. Ze werken samen aan de verkoop van merchandise en kopen samen dingen in zoals stroom, water, hekken en artiesten.

Festival betaalbaar houden

De belangrijkste reden voor de samenwerking is duidelijk: de kosten van festivalorganisatie zijn de afgelopen jaren flink gestegen. “We willen onze kaartjes niet onbetaalbaar maken,” legt Beekman uit. “Alles wordt duurder: materialen, bier, artiesten – soms wel drie tot vier keer zo duur als een paar jaar geleden.” Door de krachten te bundelen met De Feestfabriek hoopt Hello Festival efficiënter en goedkoper te kunnen inkopen, zonder dat dit ten koste gaat van de bezoekerservaring. “Voor het publiek verandert er weinig. Wat zij wél merken, zijn de kaartprijzen en de prijs van een biertje – en dat willen we zo vriendelijk mogelijk houden.”

Volledig zelfstandig ondanks samenwerking

Hoewel er intensief wordt samengewerkt, benadrukt Beekman dat Hello Festival volledig zelfstandig blijft. “We zijn niet overgenomen, dat is echt onjuist,” zegt hij over de geruchten die rondgingen in Emmen. “Het is nu een samenwerking, alsof we verkering hebben. Misschien wordt het ooit brommers kiek’n, maar zover is het nog niet.”

Trouw publiek uit de regio

Ondanks alles heeft het Hello Festival een trouwe achterban opgebouwd, vooral in Zuidoost-Drenthe. “We zijn echt een bovenregionaal familiefestival geworden,” zegt Beekman. “Natuurlijk komt er nog publiek uit Brabant of Amsterdam, maar het merendeel komt uit een straal van 80 kilometer rond Emmen.” De kaartverkoop verloopt goed: 95 procent van de tickets is al verkocht; “de bodem komt in zicht”, vertelt Janwillem Naaldenberg.

Discussie rond nieuwe eigenaar Zwarte Cross speelt geen rol

De recente overname van Superstruct Entertainment – het moederbedrijf van de Zwarte Cross – door investeringsmaatschappij KKR, heeft geen invloed gehad op de beslissing tot samenwerking. “Die discussie kwam pas afgelopen week op gang, terwijl wij al sinds januari samenwerken,” zegt Beekman. Voor Hello Festival telt vooral het voortbestaan op de lange termijn. “We willen dat Hello over vijf tot tien jaar nog steeds bestaat. Deze samenwerking helpt ons daarbij.”

De weersvoorspellingen voor half juni zijn goed en met een bijna uitverkochte editie kijkt de organisatie vol zin en vertrouwen uit naar het festival. “We gaan er een mooi feest van maken.”