Wie ook de nieuwe vervoerder wordt van de treindienst Emmen Zwolle, de spoorlijn gaat verder onder de naam RRReis. Dat geldt ook voor de treinen op het traject Hardenberg-Almelo.
RRReis is alleen een merknaam. In delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland heet het regionale openbaar vervoer al RRReis.
In Drenthe loopt de overeenkomst (in spoorjargon: concessie) voor de treindienst Emmen-Zwolle in 2027 af en die zit in hetzelfde pakket als de treindienst Hardenberg-Almelo. Drenthe en Overijssel besteden dit samen aan. Omdat in Overijssel en Gelderland ook de gezamenlijke treinconcessie Oldenzaal-Hengelo-Zutphen in 2027 afloopt, hebben de drie provincies besloten de twee aanbestedingen in één keer samen te doen.
Want als er twee losse aanbestedingen tegelijk zouden lopen "dan worden de de treinconcessies elkaars concurrent, omdat de ene treinconcessie mogelijk financieel aantrekkelijker is dan de andere treinconcessie" voor een mogelijke vervoerder. "Ook hebben vervoerders niet de interne capaciteit om tegelijkertijd in meerdere aanbestedingen mee te dingen", zo laat de provincie Drenthe weten.
De drie provincies hebben een exploitatiebudget van jaarlijks 14,2 miljoen euro voor alle treindiensten: 8,3 miljoen euro voor de concessie Vechtdallijnen (Emmen-Zwolle en Hardenberg-Almelo) en 5,9 miljoen euro voor de concessie Zuthpen-Hengelo-Oldenzaal.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Wie de treindiensten tussen Emmen en Zwolle en Hardenberg en Almelo van 2028 tot 2043 mag gaan rijden, wordt begin juli bekend. Bij de provincie Drenthe hebben drie vervoersbedrijven ingeschreven op de aanbesteding: de huidige vervoeder Arriva, Keolis en Qbuzz.
De winnende vervoerder neemt de huidige elektrische treinen van Arriva over en zal deze aanpassen zodat ze nog vijftien jaar door kunnen rijden. Na de elektrificatie van het traject Almelo-Mariënberg zullen ook op de verbinding Almelo-Hardenberg elektrische treinen ingezet worden. Deze zullen de huidige dieseltreinen vervangen.
In de huidige concessie voor de treindienst Emmen-Zwolle zitten extra financiële afspraken met vervoeder Arriva. Dit gaat om extra geld voor meer veiligheid in de trein. Het geld is er vanwege zwartrijders en overlast van vooral veiligelanders. Dat zijn asielzoekers die weinig tot geen kans hebben op een vluchtelingenstatus in Nederland. Voor de nieuwe concessie zullen nog afspraken gemaakt moeten worden of er extra geld overblijft voor sociale veiligheid op Emmen-Zwolle.