De A37, tussen knooppunt Holsloot en de Duitse grens, wordt het vierde snelwegtraject waar mogelijk de snelheid van 130 kilometer per uur weer toegestaan zal zijn. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener (PVV) heeft aangegeven dat de maximumsnelheid voor de zomer van 2025 aangepast zal worden.
In december 2024 werd aangekondigd dat overdag op drie snelwegtrajecten in Nederland de maximumsnelheid weer aangepast zal worden naar 130 kilometer per uur. Deze verhoging is gepland voor uiterlijk het tweede kwartaal van 2025. De verhoging van de maximumsnelheid is onderdeel van een bredere beleidslijn van het kabinet om waar mogelijk de snelheid op snelwegen weer te verhogen, nadat deze in maart 2020 tijdelijk was verlaagd naar 100 km/u vanwege zorgen over stikstofuitstoot. Minister Madlener benadrukt dat de verhoging alleen komt op trajecten waar geen bezwaren zijn op het gebied van stikstof, geluid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.
De drie trajecten waar de maximumsnelheid aangepast werd op 14 april, zijn de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Er wordt in het onderzoek gekeken of harder rijden zorgt voor meer stikstof in kwetsbare natuurgebieden. Dat bleek op sommige wegen geen probleem te zijn. Als het onderzoek positief uitvalt, kan voor de zomer van 2025 weer 130 kilometer per uur gereden worden op de A37 tussen Holsloot en Zwartemeer. De verhoging van de maximumsnelheid op de A37 is dus nog niet definitief, maar het onderzoek is in volle gang. Zodra de resultaten bekend worden gemaakt, zijn deze in te zien op de officiële website van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het onderzoek loopt nog tot 27 mei.
De snelweg van knooppunt Holsloot tot aan de grensovergang bij Zwartemeer is ongeveer 20 kilometer. "Er moet nog wat aangepast worden in verband met de verkeersveiligheid, dat is bij de andere drie trajecten niet het geval", vertelt een woordvoerder van het ministerie. Langs het traject worden vangrails geplaatst om de veiligheid van weggebruikers te verhogen.