Ans en Cor Westerhof zijn startende ondernemers, maar niet de jongste ondernemers die een hightechbedrijf beginnen. Ze zijn al wat ouder, maar met ‘Wie Wij Waren’ willen ze de verhalen achter graven levend houden.
"We zijn zelf niet meer zo jong, maar ons bedrijf is dat wel," legt Cor Westerhof uit. Ans Westerhof vult aan: "Wij verkopen QR-codebordjes voor op grafstenen en gedenkstenen. Als je de QR-code scant, kom je op een herinneringspagina terecht, waar je het levensverhaal van de overledene kunt zetten. Zo blijft de herinnering aan je dierbare in leven."
"Ik doe historisch onderzoek en kom daardoor vaak op begraafplaatsen. Dan vraag ik me regelmatig af wat het verhaal achter een graf is. Zo is ons idee ontstaan," vertelt Cor. "Ik moet dan vaak denken aan het lied van Bram Vermeulen: 'Dood ben je pas, als je bent vergeten.'
Het idee ontstond al een paar jaar geleden. "Bijna drie jaar geleden begonnen we hierover na te denken. Doordat QR-codes steeds vaker worden gebruikt in het dagelijks leven, kwamen mijn nieuwsgierigheid en dat gegeven samen," vervolgt Ans. "Via onze website, wiewijwaren.nl, kun je een bestelling plaatsen. Na betaling ontvang je een QR-bordje dat je op het graf kunt plaatsen. Op internet kun je vervolgens informatie over je dierbare toevoegen. Als je de code scant, kun je die informatie op je telefoon bekijken. Je kunt er ook foto’s aan toevoegen. In de toekomst willen we zelfs video’s mogelijk maken. Daar werken we nu aan."